-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Nachtegalen: Lied met bijhorende tekst
Dit liedje komt uit de interactieve muzikale voorstelling MELODIEREN van Fijnbesnaard & Compagnie. Zij verzorgen interactieve live muziek op school.
Video -
Oehoe: Lied met bijhorende tekst
Dit liedje komt uit de interactieve muzikale voorstelling MELODIEREN van Fijnbesnaard & Compagnie. Zij verzorgen interactieve live muziek op school.
Video (5) -
Alle dieren kregen namen: Lied met bijhorende tekst
Dit liedje komt uit de interactieve muzikale voorstelling MELODIEREN van Fijnbesnaard & Compagnie. Zij verzorgen interactieve live muziek op school.
Video (18) -
Naar het strand: Bewegen bij het lied
Beluister het lied en doe de juiste bewegingen na. Of kan jijzelf passende bewegingen verzinnen? We maken een wandeling over het strand. Dat zand voelt telkens anders aan. Soms is het lopen erg lastig, dan is het zand weer heel heet. Kijk uit voor …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De Gruffalo: Bewegen bij het lied
Kan jij bij het lied van de Gruffalo lopen als Muis door het bos? Kun jij net zo zacht trippelen als Muis en net zo hard stampen als de Gruffalo? Laat het maar zien tijdens dit muzische spel.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De Gruffalo: Luister naar het verhaal en zing het lied
Een Gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, uil en slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen Muis weet precies hoe hij eruitziet. Maar dat hij die Gruffalo dan ook nog in het echt ging tegenkomen, dat had hij helemaal niet verwacht. Luister …
Video (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Ik ben een vogel klein: Beeld het versje of lied uit
Werk je rond het thema 'lente' of 'nieuw geboren dieren'? Dan kan je dit versje of lied gebruiken. Juffie Margo toont hoe je dit kan uitbeelden. Of misschien vinden de kleuters wel andere manieren om passend uit te beelden? In deze bijdrage vind …
Video (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kijk over het muurtje: Het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif - Kleutergewijs
1 maart … de start van de jeugdboekenmaand. Tijd om in de boeken te duiken en je boekenparels boven te halen! Door sterk in te zetten op vertellen, voorlezen in de klas en een prikkelende boekenhoek, leg je al een sterke basis voor goed …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kan je raden?: Lied bij een zoekopdracht
Een kort liedje dat je kan gebruiken wanneer de kleuters moeten raden wat er in een doos, je hand, onder een doek ... zit.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, …