-
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Wie heeft er een çekiç? Over het omarmen van meertaligheid op school
In dit artikel over meertaligheid krijg je een antwoord op volgende vragen:
- Waarom talensensibiliserend lesgeven?
- Werkt talensensibilisering wel?
- Hoe talensensibiliserend lesgeven?
ArtikelAndere functie -
Trek je talige schoenen aan: Taalvaardigheidsonderwijs in BaO
Tijdens deze sessie op de talentweedaagse (september 2007) stelden twee scholen inspirerende praktijkvoorbeelden voor van hoe men taalvaardigheid bij leerlingen kan opbouwen. Kinderen moeten namelijk voldoende taalvaardig zijn om van het …
Artikel (10)Directie -
Taalvakkenbeleid en beheersing van vreemde talen
In dit videofilmpje hoor je leerkrachten of directies van vier scholen.
De gemeenteschool De Bosmier uit Balen vertelt hoe ze aan talensensibilisering doen door een uitwisselingsproject met zes Europese landen. Ook de taalinitiatie Frans komt aan …
Artikel (5)Andere functie -
Taalbeleid en schooltaal Nederlands
Op de talentweedaagse (Gent, 2007) werd een videofilmpje getoond van twee scholen met een actief taalbeleid. Het filmpje kun je hier bekijken.
De eerste school is de BSGO Conscience te Schaarbeek. De specifieke Brusselse situatie en de …
Artikel (14)Andere functie