-
Mondmaskergebruik: Ademhalingsmasker met elastiekjes rond de oren
In dit instructiefilmpje van het Jessa-ziekenhuis leer je hoe je een ademhalingsmasker met elastiekjes rond de oren correct opzet, afzet en terug opzet.
VideoLeerkracht -
Hoe maak je een eduscape met BookWidgets?
In deze video leg ik uit hoe je met BookWidgets zelf een eduscape of een leerrijke digitale escaperoom kan maken.
Enkele voorbeelden van eduscapes:
- Zoek de schat van de farao;
- Bankoverval!
- Ontsnap uit de school.
Video (105)Leerkracht -
Coöperatief lesgeven: Filmpje met uitleg
Een video waarin enkele aspecten van het coöperatief lesgeven worden uitgelegd.
Wat zijn de voordelen er ervan? Wat zijn de sleutels om coöperatief lesgeven tot een succes te maken? Wat zijn aandachtspunten? Hoe zit het concept …Video (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Muziekinstrumenten maken: Instructiefilm en lesfiche
In dit filmpje wordt getoond hoe je op een eenvoudige manier muziekinstrumenten, zoals een schuddoosje, gitaar en castagnetten kan maken met duurzame materialen.
Als extra kan je de leerlingen een concert laten geven met hun zelfgemaakte …
Video (7)Student (lerarenopleiding) -
Zonsverduistering 10 juni 2021: Uitlegvideo
In deze korte video doen de Vlaamse Volkssterrenwachten eclipsen of zonsverduisteringen, en in het bijzonder die van 10 juni 2021, uit de doeken. De video handelt in vier stappen: de betrokken hemellichamen, het principe van een eclips, de eclips …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Motivatie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component motivatie. Ze legt ook uit hoe je de motivatie van …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
Zelfregulerend leren: Indirecte instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
In dit filmpje gaat Professor Van Keer dieper in op indirect instructie. Hoe stimuleer je actief en zelfregulerend …
Video -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Directe instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
Professor Van Keer gaat in deze video dieper in op de betekenis en het belang van directe instructie.
Ze legt ook …
Video (3) -
Zo creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in een diverse klas
Hoe wordt je klas een plek waar je taal leren maximaal stimuleert en alle leerlingen meeneemt, ook wie het thuis financieel moeilijk heeft of een andere taal spreekt? Taalexpert Carolien Frijns gaat op bezoek in de vierde klas van juf Femke en …
VideoAndere functie