-
Universal Design for Learning: Negen richtlijnen
Een eenvoudig overzicht van de drie principes van UDL. Elk principe wordt nog eens onderverdeeld in drie richtlijnen.
Meer uitleg en informatie vind je op de site van Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is immersie-onderwijs?
Deze film werd gemaakt om ouders en leerlingen die zich in het immersie-project willen inschrijven te informeren. Het filmpje duurt bijna 11 minuten en werd opgenomen in het Institut Saint-Louis in Brussel. Dit is een Franstalige school waar men …
VideoLeerkracht -
Leerling met specifieke onderwijsbehoeften: Gewoon of buitengewoon
Een eenvoudig schema waarin wordt duidelijk gemaakt wanneer een leerling met specifieke onderwijsbehoeften naar het (buiten)gewoon onderwijs mag/moet.
Op het einde van de presentatie volgen nog enkele woordverklaringen.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zorgcontinuüm: Uitleg
In deze presentatie maak je kennis met het zorgcontinuüm en krijg je meer uitleg over de verschillende fasen: brede basiszorg, verhoogde zorg, uitbreiding van de zorg, IAC.
Video (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mission to M: Presentatie over het M-decreet
Een zeer uitgebreide prezi-presentatie met volgende onderwerpen:
- visie achter het M-decreet;
- betekenis van de begrippen redelijke aanpassingen en disproportionaliteit;
- belangrijke bepalingen over GON;
- recht op gewoon onderwijs (inclusief …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Redelijke aanpassingen en evaluaties: Lezing
Een lezing over het evalueren in de onderwijspraktijk. Hoe evalueren we leerlingen die gebruik maken van hulpmiddelen en redelijke aanpassingen? Wat is de norm en moeten ze voor alle leerlingen dezelfde zijn?
Video (8)Leerkracht -
Inclusie: Animatiefilm
Dit filmpje Quatre petits coins de rien du tout kan gebruikt worden om even stil te staan bij de inclusiegedachte en om na te denken over diversiteit, maar evengoed als inspiratie voor een knutselles of als voorbeeld van een stopmotionfilm.
…Video (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Flipping the classroom: Theorie
Deze video begeleidt je in ca. vijf minuten doorheen het didactisch aspect van flipping the classroom. Invalshoeken die daarbij worden aangeboden zijn onder andere: het TPACK-model en het flipped classroom-model.
Video (3)Leerkracht -
Introductie tot het M-decreet: Filmpje met uitleg
Volgende onderwerpen komen kort aan bod:
- historiek van het M-decreet,
- HGW en zorgcontinuüm,
- redelijke aanpassingen,
- concrete veranderingen.
Deze presentatie is gemaakt door GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.
Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyscalculie: Stellingenspel
Een lesje in het vierde leerjaar waarbij leerlingen reflecteren over stellingen rond dyscalculie:
- een zakrekenmachine bij dyscalculie maakt kinderen lui;
- dyscalculie is erg;
- iedereen moet gelijk zijn;
- kinderen met dyscalculie zijn dommer …
Video (8)Leerkracht -
OMJS Werkvormen app: Alternatieve werkvormen voor de klaspraktijk
Met de app OMJS Werkvormen haal je een inspiratiegids binnen betreffende alternatieve werkvormen. OMJS staat voor Onderwijs Maak Je Samen.
Bij het laden van de app zie je de vier categorieën terug:
-
…
VideoDirectie, ICT-coördinator -
CLIL Debate: Hugo Beaten-Beardsmore
Hugo Baetens Beardsmore verduidelijkt in het Engels wat CLIL precies kan betekenen voor de school en de taalontwikkeling van de leerling. In deze theoretische uiteenzetting verwijst hij eveneens naar wetenschappelijk onderzoek over CLIL en de …
VideoLeerkracht