-
Schoolbedenkers: Leerlingenparticipatietool
Wil jij leerlingen aanzetten om mee school te maken? Wil jij individuele verantwoordelijkheid bij leerlingen stimuleren zodat ze ook vlotter maatschappelijk engagement opnemen?
Met de leerlingenparticipatietool Schoolbedenkers worden jongeren de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
De VAD-leerlingenbevraging
De leerlingenbevraging onderzoekt op schoolniveau en op Vlaams niveau het middelengebruik (tabak, alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) binnen de leefwereld van jongeren.
Met een deelname aan de VAD-leerlingenbevraging …
Artikel -
Gids voor een alcohol- en drugbeleid op school
Hoe gaat een school best om met alcohol, illegale drugs, genotsmiddelen, psychoactieve medicatie, gokken en problematisch gamen? Een Drugbeleid op School (DOS) biedt het antwoord. Deze gids biedt handvatten om een drugbeleid op maat van jouw …
Downloadbaar lesmateriaal -
Aanvangsbegeleiding beginnende leerkrachten: Uitval en inductie van beginnende leerkrachten in Vlaanderen (Rapporten 2020, 2021)
In dit artikel vind je twee rapporten:
Aanvangsbegeleiding (inductie) van beginnende leerkrachten in Europese landen:
Dit rapport geeft een overzicht van verschillende systemen van aanvangsbegeleiding in andere Europese landen. Het rapport analyseert …Artikel -
Ontwerpen van blended learning in drie stappen
Het ontwerpen van blended learning is niet gemakkelijk. Er bestaat geen universeel recept, dus elke leraar zal op basis van de eigen beoogde leeruitkomsten een ontwerp moeten uitwerken.
In dit artikel deelt Barend de drie stappen voor een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Toezicht op de speelplaats: Voorkom deze vijf energievreters
Voortdurend brandjes blussen tijdens je toezicht op de speelplaats waardoor je zelf amper op adem komt? Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens verklaart hoe dat komt én geeft je tips om het te vermijden.
Artikel -
Achterhalen wat je leerlingen (nog) niet snappen: Werkvormen
Waar staan je leerlingen in hun leerproces? Je hoeft geen toets te doen om te achterhalen wat je leerlingen (nog) niet begrijpen.
Expert Michiel Wils zet twaalf activerende werkvormen op een rijtje waarmee je in één klap ook effectieve …
Artikel (6) -
Leidraad voor ontwikkelen van versnellingsbeleid in het secundair onderwijs
Vanaf 1 september 2022 hebben Vlaamse scholen meer mogelijkheden om leerlingen in het secundair onderwijs te versnellen. Dit roept vragen op over richtlijnen en afspraken.
Jaarversnelling vormt een van de vele vormen van versnelling en is wellicht de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Implementatie van effectieve aanvangsbegeleiding in Vlaanderen: Samenvatting van het evaluatierapport
Dit rapport bevat de evaluatie van de pilootfase van het project bouwstenen voor aanvangsbegeleiding in Vlaanderen. Het doel van de evaluatie was om zicht te krijgen op de relevantie van de materialen (inspirerend kader en de leidraden) in de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel