-
De ruimte: Lesidee
De leerkrachten van de academie van Hamme maakten deze les rond ruimteschepen en ruimtewezens.
Het pilootproject Kunstenbad richt zich op de inhoudelijke vernieuwing van het deeltijds kunstonderwijs. Meer bepaald hebben ze onderzoek verricht naar de …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Ge zijt wie ge zijt: Lesidee
De leerkrachten van de academie van Ronse maakten deze les rond spiegelen. Deze werd aangevuld met extra materiaal:
- opname van Ge zijt wie ge zijt van Het Geluidshuis;
- versie in karaoke van Ge zijt wie ge zijt van Het Geluidshuis; …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Hoog boven de wolken: Lesidee met lesmateriaal
De leerkrachten van de academie van Ronse maakten deze les rond landschappen en plattegronden. Er zijn aan deze les ook extra bijlagen toegevoegd. In dit leermiddel vind je:
- het lesidee of lesplan;
- de link naar de galerij met bruikbare …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Dansverhaal: Online platform voor muziek-, dans- en beweeginspiratie
Tijdens een dansverhaal worden bewegen op muziek, dans en verhalen met elkaar gecombineerd. Aan de hand van een prentenboek of prentenplaat worden verschillende soorten beweeg- en dansactiviteiten aangeboden. Op deze manier kunnen kinderen het …
Website (8)Leerkracht, Directie, … -
Numeridanse: Internationale videotheek voor dans
Sinds 2018 kan je op de website van Numeridanse terecht. Deze online gratis videotheek biedt je een waaier aan films waarin je verschillende dansstijlen kan ontdekken en als leerkracht inspiratie kan opdoen. Je kan er terecht voor films en clips …
WebsiteLeerkracht, Directie, … -
IK WIL MEER SALLY: Interactief dansdomein met dansinstructiefilmpjes, muziek en inspiratie
IK WIL MEER SALLY is het interactieve dansdomein van SALLY dansgezelschap Maastricht.
Met de projecten en opdrachten in dit menu kunnen echte dansfans, stoere doe-het-zelvers, enthousiaste ouders en betrokken leerkrachten zich helemaal onderdompelen …WebsiteLeerkracht, Directie, … -
Meester in Kunst: Online kunstplatform
Meester in Kunst is opgericht door Thijs Ruardi en Chantal Dalm. Twee leerkrachten die na hun lerarenopleiding naar de theaterschool gingen en sindsdien hun twee passies, onderwijs en theater, combineren. Hun missie: Het kunstonderwijs op …
WebsiteLeerkracht -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht -
De dansacademie 2.0: Inspelen op leervragen van leerlingen
De Academie voor Muziek, Woord en Dans in Harelbeke speelt in op de leervraag van de jongeren en maakt komaf met het clichébeeld van de elitaire opleiding. Alles begint bij het aanbieden van een breed perspectief aan dansstijlen, leggen …
ArtikelLeerkracht -
Teacher-leaders binnen het dko
Miranda Pieters, leraar-coördinator Academie Schoten en Charlotte Struyve, lerarenopleider aan de VIVES Hogeschool gaan in dit artikel verder in op de teacher-leader binnen het dko. Wanneer ben je een teacher-leader? Hoe kan je in die functie …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Functioneringsgesprekken als instrument voor kwaliteitsontwikkeling
Lisbeth Wolfs, directeur van de Kunstacademie van Schoten en Patrizia Enna, beleidsondersteuner ontwikkelden een eigen instrument om aan de slag te gaan met evaluatie- en functioneringsgesprekken.
Dit artikel maakt deel uit van het …
ArtikelLeerkracht, Pedagogisch begeleider