-
i-Learn: Handleiding bij eerste gebruik
i-Learn reikt leerkrachten digitale tools en ondersteuning aan om eenvoudig leertrajecten op maat van elke leerling te creëren. Deze handleiding begeleidt je tijdens het eerste gebruik van het leerplatform.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Wetenschappelijke opvolging professionaliseringstrajecten ter versterking van leiderschap voor herstel en veerkracht: Onderwijsonderzoek
Dit onderzoek heeft tot doel randvoorwaarden, processen en effecten van de opgezette professionaliseringsinitiatieven in kaart te brengen om zodoende aanbevelingen voor het professioneel continuüm van schoolleiders te kunnen formuleren en …
Artikel -
Versnellingsdagboek: De eerste weken in mijn nieuwe klas
Een versnelling is voor een kind en het betrokken gezin een hele stap. Mythes en vooroordelen rond versnellen zijn nog steeds heel erg aanwezig in de omgeving van gezinnen die deze beslissing nemen.
Om zowel de bezorgdheden bij het kind als de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Nieuwsbrief met info voor ouders en externen: Sjabloon
Aan de hand van dit sjabloon kan je een nieuwsbrief opstellen voor ouders en externen.
Downloadbaar lesmateriaalStudent (lerarenopleiding) -
De vier fases van een kindgesprek
Het team van VBS Wonderwijs in Haasdonk zet in op formele een-op-eengesprekken met elke leerling.
Terwijl alle leraren een opleiding verbindend communiceren volgden, zochten zorgcoördinator Sabine en directeur Daniëlle naar tijd. …
Artikel (6) -
Toezicht op de speelplaats: Voorkom deze vijf energievreters
Voortdurend brandjes blussen tijdens je toezicht op de speelplaats waardoor je zelf amper op adem komt? Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens verklaart hoe dat komt én geeft je tips om het te vermijden.
Artikel -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Tien op tien voor duurzame voeding
Ons voedingspatroon draagt voor zowat dertig procent bij aan de opwarming van de aarde. Voeding is een zeer aantrekkelijk toegangspoortje om samen met je leerlingen aan milieuzorg te doen. Zowel in tuin als keuken leren kinderen aan den …
Artikel -
Handleiding schoolmoestuin
Eten doen we de hele dag door, maar veel kinderen weten niet dat maïs, aardbeien en sla ooit kleine zaadjes waren.
Via de schoolmoestuin kun je kinderen laten kennismaken met het wonderlijk proces van zaadje tot plant. De schoolmoestuin is …
Artikel -
Zelf afspraken rond digitale communicatie vastleggen
Scholen hebben nood aan een digitaal afsprakenkader.
Dit afsprakenkader kan bepalen op welke tijdstippen leerkrachten en leerlingen digitaal bereikbaar moeten zijn. Elke school of scholengroep zal eigen afspraken maken. De gemaakte afspraken zorgen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Implementatie van effectieve aanvangsbegeleiding in Vlaanderen: Samenvatting van het evaluatierapport
Dit rapport bevat de evaluatie van de pilootfase van het project bouwstenen voor aanvangsbegeleiding in Vlaanderen. Het doel van de evaluatie was om zicht te krijgen op de relevantie van de materialen (inspirerend kader en de leidraden) in de …
Downloadbaar lesmateriaal