-
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Phyphox: Experimenten
Een aantal Phyphox-experimenten die leerlingen met hun smartphone kunnen uitvoeren.
ArtikelAndere functie -
Impact leerkrachten op fake nieuws
Annelore Deprez, Jeroen Naudts en Clio Janssens van de Artevelde Hogeschool Gent, opleidingen journalistiek en communicatiemanagement onderzochten in 2018 en begin 2019 nieuwswijsheid bij jongeren m.b.t. fake news.
Uit de studie van 2019 …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kinderen en jongeren met autisme: Wat werkt?
Welke begeleiding helpt bij jeugdigen met autisme? Welke therapieën, interventies en programma's hebben positieve effecten?
Autismespectrumstoornissen (ASS) zijn niet te genezen. Wel zijn er verschillende manieren om het kind, de ouders en het …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2018.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
De educatieve effecten van MOS: Studierapport
Hoe pak je MOS of EDO aan op school om de gewenste effecten te behalen?
Dankzij dit studierapport verwerf je inzage in wat je beter wel en niet kan doen. Een geïntegreerde aanpak, met een breed draagvlak en een ondersteunend schoolbeleid, is …
ArtikelLeerkracht -
Leerling en leraar, samen zorgen voor leerkracht: Een exploratief onderzoek naar zelfgestuurd leren
Dit onderzoeksrapport heeft als doel:
- leerkrachten en scholen handvatten te geven hoe ze zelfgestuurd leren kunnen realiseren in een innovatieve leeromgeving (onderzoeksvraag 1) en na te gaan aan welke randvoorwaarden (op leerkracht-, klas- en …
Artikel -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …