-
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Off the wall: Lesmap
Bekijk de documentaire Off the Wall. Laat jongeren reflecteren over oorlog, vrede, grenzen, muren en de Atlantikwall. Ze brainstormen over vluchten en hoe het voelt om altijd onderweg te zijn. De jongeren duiken in de geschiedenis van de Tweede …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Demonen: Lesmap
Lessuggesties bij de nieuwe bundel volksverhalen van Marita de Sterck, met illustraties van Jonas Thys (inkijkexpemplaar Demonen)
De suggesties in bijgevoegd document zijn bedoeld als inspiratiebron voor leerkrachten. Sommige suggesties zijn …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
YOUCA Action Day 2021: Lespakket
Dit educatief pakket werd samengesteld door YOUCA en KIYO in het kader van de YOUCA Action Day 2021. Op donderdag 21 oktober 2021 engageerden meer dan 13.000 leerlingen zich door een dagje te gaan werken. Het loon dat ze die dag verdienden ging …
Downloadbaar lesmateriaal -
Dilemma 44-45: Interactieve les bevrijding Antwerpen
Een kant-en-klare, interactieve les over de bevrijding van Antwerpen na de Tweede Wereldoorlog. Via een webpagina kijken en luisteren de leerlingen naar historische fragmenten uit de bevrijdingsperiode. MNM-dj Dorianne Aussems gidst hen door …
Downloadbaar lesmateriaal -
Perspectieven onderzoeken: Oog in oog, les 5
De leerlingen oefenen op het inleven in verschillende personages door na te denken welke uitspraak het beste past bij welk personage (zoals bijvoorbeeld huiskat, asielhouder, dierenarts, fabrikant kattenspeelgoed). Vervolgens gaan ze aan de slag …
Downloadbaar lesmateriaal -
Elk gezelschapsdier is anders: Oog in oog, les 4
De leerlingen gebruiken het kader van de vijf vrijheden om de behoeften van verschillende gezelschapsdieren (hond, kat, cavia, konijn, kip, paard of pony) op te zoeken op het internet. Vanuit het perspectief van het dier presenteren ze die aan de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Behoeften van mens en dier: Oog in oog, les 3
In deze les gaan de leerlingen op zoek naar de redenen waarom mensen een dier in huis halen en de mogelijke gevolgen daarvan, zoals het feit dat dieren in een asiel belanden. Via artikels en opzoekingswerk op het internet brengen de leerlingen de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Dierethiek en dierenwelzijn: Oog in oog, les 2
In deze les verkennen de leerlingen hun emotionele verbondenheid met dieren via het thema dierethiek. Dat doen ze door te bespreken of dierenrechten in de grondwet horen. Ze kruipen daarvoor in de rol van aanhangers van het antropocentrisme, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Ecosystemen: Oog in oog, les 1
De leerlingen verkennen de termen dierenwelzijn en dierethiek aan de hand van stellingen.
Met behulp van de relatiecirkel onderzoeken de leerlingen de verbanden tussen verschillende organismen in een ecosysteem. Tot slot gaan we in op de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Door de ogen van de dieren: Oog in oog, les 5
In deze les leren de leerlingen het standpunt van iemand anders (bijvoorbeeld een dierenvriend, een uitbater van een asiel of een gezelschapsdier) innemen. Vanuit die verschillende standpunten gaan we het klasgesprek aan rond het thema …
Downloadbaar lesmateriaal -
Welzijn van huisdieren: Oog in oog, les 4
De leerlingen verkennen hun eigen behoeften en de behoeften van dieren. In een groepswerk zoeken ze informatie op over zes gezelschapsdieren: hond, kat, cavia, konijn, kip en paard, aan de hand van de vijf vrijheden van dierenwelzijn. Ten slotte …
Downloadbaar lesmateriaal