-
Ecosystemen: Oog in oog, les 1
De leerlingen verkennen de termen dierenwelzijn en dierethiek aan de hand van stellingen.
Met behulp van de relatiecirkel onderzoeken de leerlingen de verbanden tussen verschillende organismen in een ecosysteem. Tot slot gaan we in op de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Door de ogen van de dieren: Oog in oog, les 5
In deze les leren de leerlingen het standpunt van iemand anders (bijvoorbeeld een dierenvriend, een uitbater van een asiel of een gezelschapsdier) innemen. Vanuit die verschillende standpunten gaan we het klasgesprek aan rond het thema …
Downloadbaar lesmateriaal -
Welzijn van huisdieren: Oog in oog, les 4
De leerlingen verkennen hun eigen behoeften en de behoeften van dieren. In een groepswerk zoeken ze informatie op over zes gezelschapsdieren: hond, kat, cavia, konijn, kip en paard, aan de hand van de vijf vrijheden van dierenwelzijn. Ten slotte …
Downloadbaar lesmateriaal -
Een huisdier voor en na: Oog in oog, les 3
In deze les leren de leerlingen de keuze van het nemen van een huisdier in een bredere context van oorzaken en gevolgen plaatsen. De leerlingen ontdekken dat de meeste redenen om een dier in huis te halen voortkomen uit de behoeften van de mens.
Downloadbaar lesmateriaal -
Wat is dierenwelzijn: Oog in oog, les 2
De leerlingen gaan op zoek naar hoe zij hun omgang met dieren identificeren, als heerser, hoeder, vriend of gelijke. Ze vullen de betekenis van het woord dierenwelzijn in door de vijf vrijheden af te leiden uit verschillende informatieteksten.
Downloadbaar lesmateriaal -
Verbonden met elkaar: Oog in oog, les 1
Aan de hand van stellingen verkennen leerlingen hun eigen standpunt rond de thema's dierenwelzijn en dierethiek. Via videofragmenten en krantenartikels ontdekken de leerlingen de verbondenheid tussen verschillende organismen in een ecosysteem.
Downloadbaar lesmateriaal -
JolienTekent: Gratis kleurplaten
Als leerkracht kan je je leerlingen deze gratis kleurplaten gemaakt door JolienTekent laten inkleuren. Deze kleurplaten zijn gemaakt tijdens de weken dat het coronavirus in ons land was a.d.h.v. suggesties die ingestuurd zijn door gebruikers. …
Website (9)Leerkracht -
Walk with Amal: Educatief pakket en handleiding
Met het educatief pakket rond Walk with Amal en de bijhorende handleiding voor leerkrachten kan je aan de slag rond de komst van Amal.
In oktober verschijnt Kleine Amal - een reuzenpop die een Syrisch vluchtelingenmeisje verpersoonlijkt - in …Downloadbaar lesmateriaal (62)Organisatie, firma, vzw -
Solidariteit: Logo's humanitaire organisaties
Je oefent op het herkennen van het logo van tal van humanitaire organisaties zoals het Rode Kruis, Oxfam, Vredeseilanden, De voedselbanken ...
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Brief schrijven: Stappenplan
De leerlingen schrijven een gewone brief naar een risicopersoon die weinig tot geen bezoek krijgt in coronatijden.
Het sjabloon kan aangepast worden. De opdracht bevat een evaluatiesleutel.
Je voegt eventueel zelf een voorbeeldbrief toe.
Downloadbaar lesmateriaal (17)Leerkracht -
De 5 vragen: Scholieren schrijven over geluk in tijden van isolatie
Leerlingen uit het basis- en secundair onderwijs kunnen via deze blog hun antwoord op vijf vragen over m.b.t. geluk, onderwijs, lezen, leven en onvergetelijke momenten insturen:
- Wat heb ik, in tijden van isolatie, geleerd over wat mensen gelukkig …
Website (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Samenwerken: Taakkaarten
We zeggen vaak tegen leerlingen dat ze beter moet luisteren of samenwerken. Maar wat is dat nu juist?
Aan de hand van deze instructiekaarten wordt uitgelegd wat ze kunnen doen om beter samen te werken.
Waarden die aan bod komen:
- spreken en …
Downloadbaar lesmateriaal (33)Leerkracht