-
Zelfregulerend leren: Directe instructie
Om het zelfregulerend leren van leerlingen te bevorderen, wijst literatuur op het belang van zowel directe als indirecte instructie.
Professor Van Keer gaat in deze video dieper in op de betekenis en het belang van directe instructie.
Ze legt ook …
Video (3) -
David Preston over open source learning
David Preston heeft het in deze TEDx-video over open source learning.
Open source learning stelt leerkrachten en studenten in staat om hun ideeën en interesses om te zetten in krachtige leerervaringen die met iedereen worden …
VideoICT-coördinator, Systeembeheerder -
Projectpresentatie mediacoach@school: Sociale Media competenties aanleren en doorgeven
Naar aanleiding van mijn opleiding tot mediacoach heb ik binnen mijn schoolorganisatie deze presentatie gegeven. Hierin beschrijf ik de digitale stappen die we gezet hebben. Ook blikken we vooruit naar de verdere digitalisering van onze school. In …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Fleur Pierets: Vind je mij naïef?
Met Fleur kan je over moeilijke onderwerpen praten. En het gesprek over de rechten van minderheden is moeilijk. 'Jammer', hadden we bijna geschreven, maar Fleur zou ons tegenspreken. Want dat het een moeilijk gesprek is, is het bewijs dat er iets …
Video -
Verankering
Leen Alaerts is als lector geschiedenis en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding Secundair Onderwijs van UCLL, de enige UNESCO-hogeschool in Vlaanderen. Momenteel leidt zij een PWO (praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek) rond …
Video -
Internationale vergelijkend onderzoek naar burgerschapseducatie
Ellen Claes is onderzoeker verbonden aan het Centrum voor Politicologie van de KU Leuven, waar zij in 2016 voor Vlaanderen het internationale vergelijkend onderzoek naar burgerschapseducatie leidde, de International Civic and Citizenship Education …
Video -
Future fit
Nik Lippens is leerkracht tweedekansonderwijs en sociaal ondernemer. In zijn eigen schoolpraktijk lanceerde hij het label Goed Bezig en experimenteert hij nu in het secundair onderwijs met community service learning. Kom er meer over te weten in …
Video -
Trajectmatig werken: Innovatielab (2)
Jeroen Lauwers is projectmanager Actief Burgerschap bij het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en is eenvan de drijvende krachten van het innovatielab Trajectmatig werken. In dit innovatielab deelden diverse onderwijsverstrekkers en educatieve …
Video -
Trajectmatig werken: Innovatielab
Jeroen Lauwers is projectmanager Actief Burgerschap bij het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en is een van de drijvende krachten van het innovatielab Trajectmatig werken. In dit innovatielab deelden diverse onderwijsverstrekkers en educatieve …
Video -
4C/ID-model: Korte uitleg
In deze video legt Jildert van Yperen kort het 4C/ID-onderwijsmodel uit.
Het 4C/ID-model is opgebouwd uit vier gerelateerde componenten namelijk: leertaken, ondersteunende informatie, procedurele informatie en deeltaakoefeningen. Deze …
Video -
Mindfulness op school en thuis: ontspannen
Ontspan je met een high five. en beheers je ademhaling.
VideoGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Scholen wendbaar maken tijdens en na de coronacrisis: Webinar van Bert Smits
Bert Smits gaat dieper in op wat de coronacrisis ons leert over de kwaliteit van schoolorganisatie. Een crisis is een stresstest voor scholen. Zowel de sterktes als de tekortkomingen van je team en van de ruimere organisatie worden …
Video