-
Voorlopige richtlijnen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Dit rapport is één van de resultaten van het tweejarige project ‘Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen’
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator …
Artikel -
Relevant internationaal beleid en praktijken: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Het rapport beschrijft en vat het vergelijkende onderzoek samen dat door ons projectteam is uitgevoerd over internationale praktijken in de digitale transitie in het onderwijs, met een specifieke focus op ICT-coördinatoren en hoe hun …
Artikel -
Realisatie van kwaliteitsvol IAC: Handleiding
In deze handleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je meer info over individueel aangepaste curricula (IAC).
Je krijgt antwoorden op de vragen wat een IAC is, hoe je het uitwerkt, implementeert en hoe je ermee aan de slag gaat.Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Motiverend lesgeven: Checklist
Motiveer jij je leerlingen?
Evalueer je eigen les met deze aanvinklijst.De vragen zijn onderverdeeld in de drie kaders van de zelfdeterminatietheorie: autonomie, relationele verbondenheid, competentie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Hoe omgaan met tekstschrijvende AI-programma's?
Ontdek de fascinerende wereld van AI-tekstschrijvers, dit zijn geavanceerde chatbots die bijvoorbeeld in verschillende talen vragen kunnen beantwoorden, teksten kunnen samenvatten of evalueren, gedichten en zelfs computerprogramma’s …
Artikel -
Refters & speelplaatsen: KdG Research
De middagpauze is een belangrijk moment op school. Deze pauze geeft structuur aan de schooldag. Niet alle kinderen echter ervaren deze middagpauze positief. Ook directeurs, leraren en andere begeleiders vinden de middagpauze vaak een …
WebsiteAnder -
TIDE: Observatiekader bij een leerwandeling
Formulier om aantal zaken in de klassen te observeren:
- betekenisvolle taken (Task),
- strategieën en instructies van de leraar (Instructional strategies),
- uitrusting en organisatie (Design),
- door het oog van de leerling (Eye of the learner). …
Downloadbaar lesmateriaalPedagogisch begeleider -
Is het een B1-woord?
Een B1-woord is een makkelijk woord, een woord dat bijna iedereen begrijpt. Maar of een woord B1 is, is soms lastig te zeggen. Deze site helpt je erbij.
WebsiteLeerkracht -
Werken met Canva: Handleiding en tips
Met deze oefenbladen kan je zelf aan de slag gaan met Canva. Ik heb mijn favoriete lettertypes en zoektermen toegevoegd. Veel succes met het ontwerpen van jouw bladen.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
De kenmerken van een sterk ICT-team
Het artikel vat één van de onderzoeksresultaten samen van het project 'Naar teamgerichte ICT-coördinatie'. Het verkent welke eigenschappen een sterk ICT-team kenmerken.
Artikel -
Project teamgerichte ICT-coördinatie op school
Dit artikel vertelt je meer over het tweejarige project Naar teamgerichte ICT-coördinatie.
Artikel -
Transitie naar teamgerichte ICT-coördinatie: Stappenplan
Een concreet stappenplan voor scholen die de transitie willen maken naar teamgerichte ICT-werking.
Het stappenplan is gebaseerd op het jobprofiel voor ICT-coördinatoren, inclusief het takenoverzicht van ICT-coördinatie, en het nieuwe …
Downloadbaar lesmateriaal