-
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mantle of the Expert: Drama als leermiddel in je klas
Mantle of the Expert (MoE) is een onderwijsmethode die vertrekt vanuit drama als leermiddel in je klas. Hieronder lees je de eerste alinea's van het artikel dat je onderdompelt in de wereld van MoE. Je krijgt naast een uiteenzetting over de …
ArtikelLeerkracht, Ander -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Executieve functies: Leren start bij rust in je klas
‘Niet strenger dan vroeger, wel duidelijker. En dus minder frustratie’. Evita en haar collega’s van VBS De Zwaan (Sinaai) keken vanuit executieve functies naar hun aanpak en scheiden hoge van onmogelijke verwachtingen. …
Artikel (7) -
ICT als hulpmiddel
Het gebruik van ICT in de klas moet een meerwaarde hebben. Je kan niet zomaar ICT gebruiken om ICT te gebruiken. In dit artikel van Onderwijs, wijs met ICT gaat Philippe Everaerts dieper in op het gebruik van ICT in de klas en de meerwaarde ervan.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Evidence-based strategieën
Wat zijn effectieve strategieën? Wat werkt het best om leerlingprestaties te verhogen?
Deze Engelstalige gids beschrijft acht topics:
- hoge verwachtingen,
- expliciet onderwijs,
- effectieve feedback,
- gebruik data,
- toetsing, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Kijkwijzer inclusieve klaspraktijk
Deze werkvorm is bedoeld om je klaspraktijk onder de loep te nemen. Vanuit het onderzoek 'Inclusief onderwijs en schoolontwikkeling in het secundair onderwijs' (De Vroey, 2016) werd een kijkwijzer ontwikkeld om je eigen lespraktijk te …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Krachtige leeromgeving: Twaalf principes van effectief lesgeven
Engelstalige brochure met meer uitleg over de twaalf principes:
- ondersteunend (en positief) klasklimaat,
- kansen om te leren,
- afstemming op het curriculum,
- oriëntaties op leren tot stand brengen,
- samenhangende inhoud,
- een gesprek dat …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner