-
Voorleesweek
Tijdens de Voorleesweek zet deze school alle collega's in om (voor)lezen te promoten. Lees hier hoe ze het aanpakken.
Artikel -
Hulpmiddelen bij het signaleren van prikkels en prikkelbalans
Signalen van over- of onderprikkeling kun je zien als aanwijzingen die om een (re)actie vragen. Op basis van die signalen kun je iets veranderen of doen, waardoor iemand zich beter kan voelen. Een signaleringsplan kan helpen om er meer inzicht in …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijs in 60 seconden: Executieve functies
Executieve functies, wat is het? Waarom is het belangrijk? Wat kun je er mee?
Ontdek de antwoorden in het artikel van Vernieuwenderwijs.
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ergotherapie op school
In deze brochure vinden onderwijsprofessionals richtlijnen en concrete voorbeelden van wat ergotherapie op school kan betekenen. Zowel in het regulier als het buitengewoon onderwijs.
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Vijf vragen over formatief toetsen
In dit blogartikel van CPS gaat men dieper in op formatief toetsen aan de hand van vijf vaak gestelde vragen waarop je telkens een kort en een lang antwoord krijgt.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Autisme begrijpen
Deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, biedt je informatie om ASS beter te begrijpen.
Verschillende thema’s komen aan bod :
- oorzaken van autisme,
- kenmerken van autisme,
- zintuiglijke gevoeligheid,
- ...
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Cognitieve functies in relatie tot de executieve functies
In dit artikel kan je lezen wat volgens Emiel van Doorn de relatie is tussen de cognitieve functies en de executieve functies.
Daarnaast stelt hij dat het onmogelijk is kinderen en jongeren goed te ondersteunen en te begeleiden zonder kennis te hebben …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensorische integratie: Vragenlijst
Checklist van Olga Bogdashina in eenvoudige taal.
Deze wordt gebruikt om een zintuiglijk profiel op te stellen van kinderen en jongeren met ASS.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Algemene tips bij leerlingen met TOS
Waar heeft een leerling met een taalontwikkelingsstoornis baat bij?
In de lijst vind je verschillende tips en redelijke aanpassingen.
Artikel (9)Leerkracht -
Leraar worden! Waarom? Daarom!
De leraarskamer aankleden met pure positiviteit. Gebruik de poster uit dit artikel en vertel elkaar waarom je leraar werd.
Artikel -
Sociale verhalen gebruiken
Een social story of sociaal verhaal is een hulpmiddel ontwikkeld door Carol Gray. Het is een beschrijving van een sociale situatie met als doel inzicht te geven in sociale signalen en aan te geven welke reacties in die situatie gepast zijn. Het …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief leren: Haal meer uit je computer voor élke leerling
Welke verborgen tools moet jij nog ontdekken in je browser, Word of Powerpoint om leerlingen met dyslexie, ASS, ADHD, kleurenblindheid … te ondersteunen? Zet je ze ineens in voor je hele klas? Want inclusief leren maakt …
Artikel