-
Evidence-based strategieën
Wat zijn effectieve strategieën? Wat werkt het best om leerlingprestaties te verhogen?
Deze Engelstalige gids beschrijft acht topics:
- hoge verwachtingen,
- expliciet onderwijs,
- effectieve feedback,
- gebruik data,
- toetsing, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lexima Magazine: editie 2024
Lexima Magazine is een uitgave van Lexima. Met dit magazine informeren we onderwijs- en zorgprofessionals over de preventie en behandeling bij lees-, schrijf- en rekenproblemen, compenserende oplossingen en manieren om te werken aan …
Artikel -
Kijkwijzer inclusieve klaspraktijk
Deze werkvorm is bedoeld om je klaspraktijk onder de loep te nemen. Vanuit het onderzoek 'Inclusief onderwijs en schoolontwikkeling in het secundair onderwijs' (De Vroey, 2016) werd een kijkwijzer ontwikkeld om je eigen lespraktijk te …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
VR-applicaties in de les: Blogpost
In dit blogartikel van het COSMO-project heeft Kim Dekeyser het over een aantal interessante applicaties die je kan gebruiken bij het lesgeven in virtual reality:
- Dry Erase: Infinite VR Whiteboard
- ImTech
ArtikelLeerkracht -
Krachtige leeromgeving: Twaalf principes van effectief lesgeven
Engelstalige brochure met meer uitleg over de twaalf principes:
- ondersteunend (en positief) klasklimaat,
- kansen om te leren,
- afstemming op het curriculum,
- oriëntaties op leren tot stand brengen,
- samenhangende inhoud,
- een gesprek dat …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Corona en de leeromgeving (thuis)
Neen, leerlingen en/of hun ouders zijn niet zomaar in staat een leeromgeving te creëren thuis. Gezinnen beschikken niet altijd over de nodige tijd en competenties om (digitaal) leren mogelijk te maken en te ondersteunen (inhoudelijk, …
ArtikelAnder -
Breng je schoolnetwerk in kaart en bevorder inclusief onderwijs
Hoe werken onderwijsteams samen om van inclusie een succesverhaal te kunnen maken?
- Door stil te staan bij het netwerk.
- Door intens samen te werken.
- Met een juiste visie op leerlingenbegeleiding.
- Met gedeeld leiderschap.
Tot deze …
ArtikelLeerkracht -
Cognitief zwak functioneren: Van brede basiszorg tot uitbreiding van de zorg
In deze bundel komen de verschillende fasen van het zorgcontinuüm aan bod bij begeleiding van leerlingen met een verstandelijke beperking.
Hoe doe je aan preventieve zorg in de klas? Hoe bepaal je de onderwijsbehoeften?
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mogelijke maatregelen bij cognitief zwak functioneren
Een artikel van Prodia waarin ze een overzicht geven van de meest aangewezen maatregelen bij cognitief zwak functionerende leerlingen.
Bij elke maatregel staat er een extra woordje uitleg:- stimuleren en differentiëren, …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mogelijke maatregelen bij cognitief sterk functioneren
Een artikel van Prodia waarin ze een overzicht geven van de meest aangewezen maatregelen bij cognitief sterk functionerende leerlingen.
Bij elke maatregel staat er een extra woordje uitleg:- compacten,
- verrijken,
- peergroeponderwijs,
- versnellen.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Effectief onderwijs
Een artikel van Prodia waarin ze evidence-based strategieën aanhalen om het schoolse leren bij leerlingen te bevorderen.
Bij elke opgesomde strategie staat een extra woordje uitleg.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is Digisnap?
Kenniscentrum Digisprong ontwikkelt op basis van SELFIEforTEACHERS een gratis zelfreflectietool. De tool peilt naar de ICT-competenties van elke leraar en is geënt op het
DigCompEdu Framework. De vragen zijn eenduidig, in duidelijke …Artikel (4)