-
Vrije tijd invullen voor kinderen met autisme
Vrijetijdsbesteding is niet altijd evident voor kinderen en jongeren met autisme.
Op de site van autisme.nl vind je een aantal tips bij het invullen van de vrije tijd.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en vrije tijd
Kinderen met autisme vinden het vaak erg lastig om hun vrije tijd in te vullen. Dit heeft alles te maken met de manier waarop ze informatie verwerken en situaties in hun geheugen opslaan.
In dit artikel van KOEKIE vind je meer …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Toezicht op de speelplaats: Voorkom deze vijf energievreters
Voortdurend brandjes blussen tijdens je toezicht op de speelplaats waardoor je zelf amper op adem komt? Communicatie- en organisatiedeskundige Marit Goossens verklaart hoe dat komt én geeft je tips om het te vermijden.
Artikel -
Achterhalen wat je leerlingen (nog) niet snappen: Werkvormen
Waar staan je leerlingen in hun leerproces? Je hoeft geen toets te doen om te achterhalen wat je leerlingen (nog) niet begrijpen.
Expert Michiel Wils zet twaalf activerende werkvormen op een rijtje waarmee je in één klap ook effectieve …
Artikel (6) -
Zelf lesmateriaal toegankelijk maken: Acht praktische tips
Bekijk hoe je zelf lesmateriaal kunt aanpassen. Lees praktische tips over:
- leesbaarheid,
- structuur,
- lay-out,
- typografie,
- kleur en contrast,
- tekst,
- Word-bestanden,
- beeldmateriaal.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Nieuwe autoriteit: Stemrecht in het hoofd van je kind
Artikel waarin meer uitleg gegeven wordt over de opvoedingsstijl Nieuwe Autoriteit.
Artikel -
Zelfregulatie: Over metacognitie, sturen en loslaten
Een artikel van Vernieuwenderwijs over wat zelfregulatie wel en niet is.
Artikel -
Klasindeling
Wie zet je naast wie in de klas? Sommige combinaties van leerlingen komen de rust in de klas niet echt ten goede. Een belangrijk onderdeel van goed klasmanagement is de klasindeling. Want de juiste indeling kan leerprestaties bevorderen. Maar hoe …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De Leeruitdaging: Diep leren in de Leerkuil
Korte bespreking van het boek De Leeruitdaging van James Nottingham.
De leerkuil vormt de kern van de leeruitdaging. Het is een metafoor die het gevoel moet omschrijven wanneer je diep (formeel) aan het leren bent.
ArtikelAnder -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
De EU Code Week in cijfertjes
De statistieken voor Code Week 2022, de tiende verjaardag van het grootste codeerinitiatief in Europa, zijn beschikbaar en de cijfers schetsen een positief beeld.
Artikel