-
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Lichttafel gebruiken in de klas
Wat is een lichttafel en hoe kan je het inzetten in de kleuterklas?
Lees hoe je de lichttafel kan inzetten voor wiskunde, taal en sensorisch spel.Artikel -
Tien tips om te leren
We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren. Deze kennis is handig om te hebben en te delen met je leerlingen. Op die manier kun je hen leren te leren.
Om daarbij te helpen vind je in dit artikel een poster met tien leertips die …
Artikel (13)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het gebruik van instructiefilmpjes bij driesporenbeleid
Ellen legt uit hoe ze aan de slag gaat met instructiefilmpjes voor sterkere leerlingen die minder nood hebben aan een klassikale instructie én voor zwakkere leerlingen tijdens herhalings- en remediëringslessen.
Enkele van haar …
Artikel (22)Leerkracht -
Handreiking executieve functies
Om een leerling te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe deze functioneren.
In elf kaarten worden de verschillende executieve functies beschreven, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij …Artikel (72)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Passend onderwijs voor sterke rekenaars
Een beschrijving voor een mogelijke aanpak van het rekenonderwijs voor de sterkere leerlingen in het lager onderwijs.
Zowel achtergrondinfo als enkele praktijkgerichte tips.
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Help leerlingen om te reflecteren op hun werk
De leerlingen leveren hun taak in de passende lade:
- groen (ging heel goed),
- geel (het kostte wat moeite),
- rood (te moeilijk).
Via dit inleversysteem met drie inleverbakken doen de leerlingen aan zelfbeoordeling.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gebruik van Osmo op een iPad
Vorig jaar kochten we op school de Osmobundel aan. Doelgroep was vooral sterke kleuters en leerlingen uit de eerste graad die een uitdaging nodig hebben. Hier lees je mijn ervaringen en tips...
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder