-
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Digital Historytelling
Digital Historytelling lanceert innovatieve hulpmiddelen voor de lessen over de geschiedenis van Europa in de twintigste eeuw en burgerschapseducatie. Op deze website vind je boeiende lesscenario’s ter ondersteuning van de lessen over de …
Website -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes op de werkvloer
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal: van vroege filosofische experimenten, zoals de Turing Test en het Chinese Room Experiment, tot regelgebaseerde chatbots. Eind 2022 was er een keerpunt met de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Voorleessoftware in de klas: Wie heeft er baat bij en wanneer?
35.000 leerlingen gebruiken voorleessoftware, 40% van hen voor dyslexie. Ook anderstaligen, leerlingen met dyspraxie of een visuele beperking zijn ermee geholpen. Maar hoe ga je goed met voorleessoftware om? Moet je die bij elke …
Artikel -
Zit differentiatie in zwaar weer?
Kan je goed lesgeven zonder te differentiëren? Of staat differentiatie haaks op goede vakdidactiek en ondermijnt het de kracht van een klasgroep? Onderzoekers Dries D’haese en Katrien Struyven pluizen het samen met leraar Mari Scotillo …
Artikel -
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
VN Canon: De Verenigde Naties in 65 vensters
De VN-Canon is een introductie op het werk van de Verenigde Naties. De VN zijn te kijk gezet achter 65 vensters, verdeeld over de organisatie zelf en zijn werkvelden:
- VN-organisatie;
- vrede en veiligheid;
- ontwikkeling;
- mensenrechten; …
WebsiteLeerkracht, Ander -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator