-
Tinder voor groepswerken
Je associeert een app als Tinder doorgaans niet met groepswerk. Maar stel je een wereld of klaslokaal voor waar de teamleden voor dat groepswerk niet geselecteerd worden door de leerkracht of of vriendjes-bij-elkaar, maar door een algoritme? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Auteur of AI-teur?
De vakantie is een ideale periode om eindelijk enkele boeken te lezen. Eindelijk doorheen die klepper van Zuboff raken of teruggrijpen naar je oude favorieten zoals Tolkien of Rowling. Maar wist je dat AI ook auteurs, en hun schrijfstijl, kan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wat als Van Eyck mijn selfie schilderde?
Heel misschien vroeg je je het al eens af, maar hoe zou jouw selfie eruitzien mocht Van Eyck, de bekendste Vlaamse Primitief, die hebben geschilderd? Het klinkt als een gek idee, maar het is niet zo vergezocht hoor!
Jan Van Eyck was een getalenteerd …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Op zoek naar de tiende symfonie met AI
Beethoven ken je misschien wel. Beethoven was een Duits pianist en componist. Hij maakte maar liefst negen symfonieën en talloze andere werken. Maar die tiende symfonie, dat is niet meer gelukt. Daar probeer je met dit educatief project …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kleur de geschiedenis met AI
Het doel van dit AI project is vrij simpel: we brengen opnieuw kleur in oude foto's en video's. Waar de beelden van vroeger, door de toen bestaande technologie, beperkt waren tot grijs- of bruintinten, gebruiken we GAN en NoGan-technologie om de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vlinderleraren maken leerstof van ander vak concreet
Leerstof blijft beter hangen als je ze concreet maakt. Niet altijd evident in elk vak. In Campus FLX in Leopoldsburg kan je ondersteuning bieden als vlinderleraar. Je verwerkt jouw leerdoelen in de abstracte les van een collega en laat leerlingen …
Artikel -
Effectief schrijfonderwijs: Schrijven is omhoog durven kijken
Hoe maak je van schrijfopdrachten een succes voor élke leerling? In de OKAN-klas van Marit zetten jongeren hun eerste schuchtere stapjes in het Nederlands. En toch durft ze de lat hoog leggen. Ontdek hoe haar aanpak ook jouw volgende …
Artikel -
Bij dit oudercontact neemt de leerling de leiding
Tijdens het oudercontact van leraar Liza zijn de leerlingen aan het woord. 'Met het kind-ouder-mentorgesprek (KOM-gesprek) krijgen leerlingen meer inzicht in hun leerproces én betrekken we de ouders beter.'
In de video bij dit artikel kan …
Artikel -
COSMO: Maken en kijken met Virtual Reality
In COSMO draait het allemaal rond maken! Met behulp van Augmented Reality laten we leerlingen en operatoren met een beperking heel wat dingen maken: een cadeaubox (die ze zelf plooien) gevuld met thee, een vogelhuisje uit hout, een waaier met …
ArtikelLeerkracht -
Kritisch denken in het secundair: Laat minstens 1% twijfel toe
'Buig je uitspraken om tot vragen en spoor zelf andere meningen op', vraagt leraar Sara De Jaeghere aan haar klas 6STW. Daar start kritisch denken. Als het kon, reed de leraar en mediacoach van SIGO Gistel haar leerlingen daarvoor met een bus heel …
Artikel -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw