-
Zie weerstand als een teken van betrokkenheid: Veranderingstips
Verandering roept bijna altijd weerstand op, zo ook binnen de academie van Dendermonde. 'Maar liever dat dan onverschilligheid', zegt expert onderwijsinnovatie Virginie März. Hoe je met die weerstand aan de slag gaat, bespreekt ze met …
Artikel (3) -
Met elkaar, door elkaar en van elkaar leren
Ook leerkrachten moeten levenslang leren. De beste aanpak is samenwerking onder collega's, zegt de Gentse onderwijsspecialiste Bénédicte Vanblaere. Directeur Niko Van Stichel, van d'Academie Beeld in Sint-Niklaas, beaamt, en legt uit …
Artikel -
Evalueren zonder cijfers
De Kunstacademie Noord-Limburg werkt al lang niet meer met cijfers op hun evaluaties. In 2012 begon de school te experimenteren met een nieuw evaluatiesysteem. Kon dat zonder punten en met meer nadruk op het proces? Na 5 jaar experimenteren en …
Artikel -
Van leerlingenvolgsysteem tot evaluatiefiche
De Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans in Turnhout werkte het leerlingvolgsysteem verder uit. Het document groeide met de komst van het nieuwe decreet exponentieel. Toch blijft het een nuttig werkinstrument. Lydia Rommes, leraar piano …
Artikel -
Hoe leren kleuters conflicten oplossen?: Kleutergewijs
Conflictervaringen op jonge leeftijd: een vloek of een zegen?
Hoe je op jonge leeftijd conflicten ervaart, beïnvloedt de manier waarop je later relaties aangaat met anderen en met jezelf. Het is op zich dus wel leerrijk voor kleuters om …ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Is je school OK-proof?
De Academie Buggenhout had nog een doorlichting in de oude structuur. In oktober 2019 streek de inspectie 2.0 er een week neer. Directeur Hans Scholliers en coördinator Willem Verheyden delen zes vaststellingen waaruit ook jouw academie zeker …
Artikel -
Als creativiteit aan technologie wordt toegevoegd: Kleutergewijs
Om STEM naar een next level te brengen en te kunnen spreken over STEAM is er meer nodig dan enkel een technisch proces. De kleuters moeten uitgedaagd worden om out-of-the-box te denken, zonder grenzen aan de slag te gaan, kritisch te zijn en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas: Kleutergewijs
STEM is populair. Maar hoe pak je dat aan in een superdiverse kleuterklas met veel meertaallerende kleuters en/of kleuters met een lage SES? In dit artikel van Kleutergewijs vind je 5 tips om aan STEM te werken én tegelijkertijd aan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Voordelen van outdoor learning in het bos en daarbuiten: Kleutergewijs
De Week van het Bos, de herfst, vallende bladeren ... het perfecte excuus voor kinderen en leerkrachten om de ‘outdoor’-schoenen aan te trekken. Lees meer in dit artikel op de blog van Kleutergewijs.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
(Met) boeken wérken in de kleuterklas: Kleutergewijs
Hoe kan je boeken in de kleuterklas functioneel inzetten om aan andere ontwikkelingsdomeinen dan de taalontwikkeling te werken? Op de blog van Kleutergewijs lees je hier enkele concrete voorbeelden.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ouderbetrokkenheid in kleuteronderwijs versterken
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen aan het kleuteronderwijs deelnemen. Een belangrijke hefboom voor die kleuterparticipatie is dat ouders zich bij de school van hun kind betrokken voelen. Ook voor ouders …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Over de rol van culturele scripts
Opvoedingspraktijken van de thuiscultuur lijken soms wel te botsen met de opvoedingsidealen van de school. Wanneer men echter gaat kijken naar de opvoedingsdoelen die ouders en school vooropstellen, dan blijken deze toch sterk overeen te …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …