-
Learning in prison: EPALE e-zine
Van 24 tot 28 april 2017 organiseerde het Vlaamse Ondersteuningscentrum voor Volwassenenonderwijs (Vocvo) een internationale trainingsweek onder de titel 'Education behind Belgian Bars'. Negentien mensen van zes landen namen eraan deel. …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Jobshadowing in de gevangenis in Noorwegen
Dit artikel beschrijft ervaringen met jobshadowing in een gevangenis in Noorwegen en geeft uitleg over hoe onderwijs aan gedetineerden georganiseerd wordt in Noorwegen.
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Gedetineerden over de onderwijsdrempel halen
Dit is het verslag van jobshadowing in Ierland. Het thema was 'Coaching beginnende lesgevers in de gevangenis'.
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Concepten van digital storytelling
Joëlle Verriest van Maks vzw vertelt over de nieuwe methodes die zij gebruiken bij de inclusie van kwetsbare groepen. Het interview is gemaakt door Mediawijs, een Vlaamse organisatie die werkt rond e-inclusie. Joëlle legt het …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Digitaal en e-leren: EPALE e-zine
In maart besteedde EPALE extra aandacht aan digitaal- en e-leren in de volwasseneneducatie. Technologie heeft immers een grote invloed op hoe we met zijn allen (kunnen) leren. Alle nationale teams van EPALE verzamelden interessante blogs en …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Moet je nieuwe woordenschat aanleren in context?
Volgens Shannon Reed is het antwoord ondubbelzinnig: "neen". De twee methodes hebben elk hun eigen rol en vullen elkaar aan. Ze beschrijft haar ervaringen in 2 artikels.
Eerst: I'm a Believer: Vocab Words Out of Context op …
ArtikelLeerkracht -
Allemaal in (inter)Actie: Een praktijkgericht didactisch model over omgaan met heterogeniteit
Het didactisch concept Allemaal in (inter)Actie is ontwikkeld binnen de specifieke context van School en Ouders, maar het wil elke NT2-lesgever een kader bieden om voor heterogene groepen aan dezelfde doelstellingen te werken.
Allemaal in …
ArtikelAndere functie -
Secundaire scholen met ex-OKAN leerlingen
Een onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven toont aan dat ex-onthaalklassers meer dan andere leerlingen in het BSO, DBSO of het BuSO terecht komen. Ze halen meer C-attesten en minder A-attesten. Ze belanden vaak in …
ArtikelDirectie -
Tijd voor taal- en spraaktechnologie in onderwijs Nederlands
Wist je dat heel wat wensen vanuit de praktijk van het onderwijs Nederlands met taal- en spraaktechnologie gerealiseerd kunnen worden? Nu al en zonder al te grote investeringen.
Dat is de conclusie van een rapport van de Nederlandse Taalunie na een …
ArtikelAndere functie