-
Specifieke onderwijsbehoeften in het reguliere onderwijs
Deze brochure beschrijft vijf evidence-based aanbevelingen om leerlingen met SOB te ondersteunen, om scholen te helpen om hun huidige aanpak te herzien en om hen praktische ideeën aan te bieden.
De aanbevelingen die aan bod komen en uitgebreid …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Omgaan met verschillen in de klas
Zorgen dat álle leerlingen de juiste begeleiding krijgen en optimaal uitgedaagd worden?
Uit onderzoek komen een aantal werkwijzen en competenties naar boven die succesvol zijn bij het omgaan met verschillen in de klas:
Ontdek ze in het artikel.
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De vele voordelen van een plusklas
Leerlingen die uitblinken, hebben uitdagend onderwijs nodig. Verrijkingsprogramma’s kunnen de schoolprestaties verbeteren, het zelfvertrouwen vergroten en het verlies van motivatie voor schoolwerk voorkomen. Ook blijkt dat een plusklas op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Naar gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie
Om tot gedekoloniseerde wereldburgerschapseducatie (WBE) te komen moeten we onze praktijken vanuit een dekoloniaal perspectief herbekijken: Hoe kijken we naar andere manieren van leven, maatschappijopbouw, betrokkenheid, vrede, rechtvaardigheid …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Evalueren van wereldburgerschapscompetenties
Wereldburgerschapseducatie (WBE) wil mondiaal bewustzijn en kritisch burgerschap stimuleren door in te zetten op competenties zoals kritisch denken, empathie, solidariteit, respect voor diversiteit, participatie en debatteren. Het evalueren …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Wat werkt op school: 11 succesfactoren
Een opsomming van factoren die invloed hebben op de leerprestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.
Gebaseerd op onderzoek van Marzano.Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs: Methodologische gids Unicef
Met deze methodologische gids 'Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs' wil Unicef ieder kind in staat stellen om zich volledig te ontplooien en aan een rechtvaardige samenleving te participeren.
Een kinderrechtenbenadering in het onderwijs …
Artikel -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2021: Tekst voor het onderwijs
Naar aanleiding van de publicatie van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2021 werd opnieuw een toegankelijke tekst voor het onderwijs gemaakt. In deze tekst wordt stilgestaan bij het begrip mediaconcentratie en geven we onder andere …
Artikel -
Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek
Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag van het boek dat je gratis kan downloaden.
Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.
De auteurs geven uitleg bij …
Artikel (4)Leerkracht -
Wat werkt in onderwijs voor kinderen uit gezinnen met laag inkomen
In dit artikel van Pedro De Bruyckere lees je wat echt werkt in het onderwijs voor kinderen uit gezinnen met een lage SES (en welke aanpak minder effect heeft).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner