-
Gamende meisjes zijn de wetenschappers van morgen
Tienermeisjes die regelmatig videogames spelen, zijn driemaal meer geneigd om bij hogere studies voor een STEM-opleiding te kiezen. Dat concludeert een studie van de universiteit van Surrey door onderzoekster Anesa Hosein.
Artikel -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Vier aandachtspunten bij het inzetten van leertechnologie
In dit artikel beschrijft auteur Tim Surma in vier puntjes waar je best aan denkt, wil je leertechnologie efficiënt inzetten. Het is geen totaaloplossing voor situaties waarin veel lestijd wegvalt, zoals bij de coronacrisis. Kijk bv. vooral …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Werk maken van gelijke kansen: Praktische inzichten voor leraren basisonderwijs
Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten – en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal – beoordeelt? …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Invoering duaal leren in Vlaanderen: Wetenschappelijke reflectie
Dit artikel bekijkt kritisch de veralgemening van duaal leren in het arbeidsgericht secundair
onderwijs in Vlaanderen, op basis van de beschikbare economische en sociologische wetenschappelijke literatuur. Hierbij worden volgende vijf concrete vragen …ArtikelLeerkracht -
Hefbomen voor inclusie: Dossier
Welke maatregelen maken volgens ouders het verschil om inclusief onderwijs te realiseren en te doen slagen?
In dit dossier vertellen ouders over deze maatregelen die helpen in het onderwijs.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
WOnderWel Schakelen (WOWs): Reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken
Hoe kan er kwalitatiever worden samengewerkt tussen leerlingenbegeleider, leerling, ouders, leerkrachten en CLB-medewerker?
WOWs (Wonderwel schakelen tussen Onderwijs en Welzijn) is een tool die je laat stilstaan bij zorg op school via …
Artikel (3)Leerkracht, Directie, … -
Waarom werkt Numicon bij kinderen met het syndroom van Down
De werkzaamheid van Numicon bij kinderen met het syndroom van Down is onderzocht. In dit artikel lees je meer over de onderzoeksresultaten.
Artikel -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Phyphox: Experimenten
Een aantal Phyphox-experimenten die leerlingen met hun smartphone kunnen uitvoeren.
ArtikelAndere functie