-
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Kleuters gaan digitaal: Begripsvorming en de tablet
In de reeks tips voor kleuterjuffen en -meesters zetten we berichten in de kijker die verschenen op Kleutergewijs, een blog over onderzoek en innovatie in het kleuteronderwijs. Deze bijdrage handelt over het gebruik van tablets in de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kleutergeweld, geweldige kleuters: Agressief gedrag bij jonge kleuters
De Vlaamse Confederatie van ouders en ouderverenigingen organiseerde samen met Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over 'geweldige' kleuters. Dokter Binu Singh, als kinderpsychiater verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Als anderstaligen zich aanvaard voelen, leren ze sneller Nederlands
Allochtone jongeren pikken het Nederlands sneller en beter op als ze respect en aanvaarding voelen. Dat stelt Lauranne Harnie vast. Voor haar scriptie sprak ze met anderstalige jongeren over hun motivatie om de taal te leren. Harnie is winnaar van …
Artikel (4)Leerkracht -
Echte gesprekken stimuleren anderstalige kleuters
Anderstalige kleuters leren het best Nederlands in gesprekken waaraan ze actief mogen deelnemen. Lees meer in het verslag van het onderzoek naar taalvaardigheid bij anderstalige kleuters door Carolien Frijns - Taalkunde, KU Leuven / …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inzetten op de sociaal-emotionele ontwikkeling in het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers
Anderstalige nieuwkomers zijn een risicogroep op sociaal-emotioneel vlak. Met dit onderzoek wil Yinta Truyers nieuwe kennis en inzichten verwerven omtrent materiaal dat een meerwaarde kan zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling om zo het …
Artikel -
Leerling met specifieke noden laten participeren aan het aanbod in de klas
'Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerling met specifieke noden uit mijn stageklas binnen zijn mogelijkheden maximaal kan participeren aan het aanbod in de klas?'
"Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerling met specifieke noden uit mijn stageklas …
Artikel -
Hoe kunnen ééndoostaken bij kleuters met een neuromotorische beperking de fijne motoriek verbeteren?
Op vraag van een kleuterschool werden korte taken die de fijne motoriek van de type 4 kleuters verbeteren, ontwikkeld. Deze kleuters hebben allemaal een motorische beperking in een lichte tot zeer zware vorm.
Na een uitgebreide literatuurstudie, het …
Artikel (6) -
Samenwerking creëren tussen een kleuterklas en een woonzorgcentrum: Bachelorproef
Deze bachelorproef van Mara Vandebeek wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle …
Artikel -
Brain breaks in de CLIL-klas bij kleuters: Bachelorproef
De uitgroeistage van Dagmar vond plaats in Málaga te Spanje. Hij deed er stage in een tweetalige school waar CLIL wordt toegepast. Hier onderzocht hij hoe de betrokkenheid en het leerproces van de 5-jarige kleuters kan verbeteren dankzij …
Artikel -
Co-teaching hand in hand met inclusie
Hoe kan co-teaching een meerwaarde bieden om een inclusievere leeromgeving te creëren?
Juf Lien onderzocht het in een eerste kleuterklas en schreef het neer in haar bachelorproef.Deze bachelorproef van Lien Jehaes wordt door PXL Education …
Artikel -
Bewustwording van kansarmoede bij kleuters: Bachelorproef
Deze bachelorproef van Leen Bergmans wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle …
Artikel (4)