-
Samenspeler/dialoog: Samenwerken en samen maken
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Samenspeler/dialoog: samenwerken en samen maken vertalen …
Downloadbaar lesmateriaal -
Eerste hulp bij moeilijke situaties: Map met stappenplan en oplossingen
Is er een incident geweest op de speelplaats? In de klas? Of ergens anders?
Met behulp van deze map kunnen kinderen zelfstandig aan de slag bij het oplossen van problemen.
Eerst proberen ze tot rust te komen. Daarna volgen ze het stappenplan om …Downloadbaar lesmateriaal (75)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Broeder Jakob: Een mol of kruis toevoegen
Met deze leerlingenblaadjes rond het lied Broeder Jakob kunnen je leerlingen aan de slag met de wijzigingstekens en leren ze waar ze een mol of kruis moeten toevoegen om de melodie weer juist te laten klinken.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Migratie en vluchtelingen: Inspiratielijst
Wil je in de klas aan de slag gaan rond het thema vluchtelingen? In ons documentatiecentrum hebben we heel wat educatief materiaal en ook online is er heel wat beschikbaar. We bundelden dit in een inspiratielijst. Alle fysieke materialen uit deze …
Downloadbaar lesmateriaal -
Spelen in relatie tot cognitieve en executieve functies
Een bundel van Stibco met uitleg over het versterken executieve en cognitieve functies d.m.v. spellen en met een lijst van spelletjes.
Bij de spelletjes staat telkens vermeld aan welke functies wordt gewerkt.
Downloadbaar lesmateriaal (24)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Heb je niet-helpende gedachten?
Hulpkaart om leerling te helpen herinneren om na te denken of zijn gedachten helpend zijn of niet.
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
Kruiswoordraadsel: Italiaanse benamingen
In dit kruiswoordraadsel voor MCV 2.2 - 2.3 oefenen je leerlingen verschillende Italiaanse benamingen in.
De Italiaanse benamingen die aan bod komen, zijn:
- largo;
- accelerando;
- crescendo;
- deciso;
- forte;
- andante;
- molto; …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kruiswoordraadsel: Muzikale begrippen
In dit kruiswoordraadsel voor MCV 2.1 leren je leerlingen goochelen met de muzikale begrippen.
De muzikale begrippen die aan bod komen, zijn:
- piano;
- forte;
- mezzo forte;
- diminuendo;
- crescendo;
- kwartnoot;
- halve rust;
- notennamen;
- notenbalk; …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
#WELINJEVEL 2.0: Mentaal welzijn van jongeren
#WELINJEVEL 2.0 is een eerste uitbreiding van de eerste bundel #WELINJEVEL.
De uitbreiding bevat een reeks nieuwe oefeningen waarmee je in jouw klas en/of groep aan de slag kan gaan rond mentaal welzijn. De focus van deze oefeningen liggen …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Kunstenaar/verbeelden: Experimenteren en creëren
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld kunstenaar/verbeelden : experimenteren en creëren vertalen naar …
Downloadbaar lesmateriaal -
Gedifferentieerde leesoefeningen in de sol- en fasleutel
In deze leesoefening in de sol- en fasleutel kunnen je leerlingen kiezen tussen drie moeilijkheidsniveaus.
Leerlingen kiezen zelf tussen A, B en C en ze kiezen zo de moeilijkheidsgraad die een uitdaging vormt, maar die ze toch aankunnen.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
#WELINJEVEL: Mentaal welzijn van jongeren
In deze bundel kunnen leerkrachten aan de hand van zes concrete oefeningen met hun klas of groep aan de slag rond het mentaal welzijn van hun leerlingen.
Dit boekje is uitgegeven door V.U. Pascal Heytens - Beheerstraat 46 - 8500 Kortrijk.
Downloadbaar lesmateriaal (15)