-
Adaptieve leertechnologie: Omschrijving
Adaptieve technologie maakt het mogelijk leerlingen automatisch te voorzien van leerinhoud die aangepast is aan hun voortgang. Het aanbod is op maat, doordat de technologie rekening houdt met de mate van begrip van de leerlingen. De adaptieve …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Tien op tien voor duurzame voeding
Ons voedingspatroon draagt voor zowat dertig procent bij aan de opwarming van de aarde. Voeding is een zeer aantrekkelijk toegangspoortje om samen met je leerlingen aan milieuzorg te doen. Zowel in tuin als keuken leren kinderen aan den …
Artikel -
Handleiding schoolmoestuin
Eten doen we de hele dag door, maar veel kinderen weten niet dat maïs, aardbeien en sla ooit kleine zaadjes waren.
Via de schoolmoestuin kun je kinderen laten kennismaken met het wonderlijk proces van zaadje tot plant. De schoolmoestuin is …
Artikel -
Lees Lezer Leest!: Editie Meertaligheid
In de vijfde editie van het online magazine Lees Lezer Leest! staat meertaligheid centraal. Je leest er bijdragen van onder andere schrijver en illustrator Marit Törnqvist, taalwetenschapper Sharon Unsworth, …
ArtikelLeerkracht -
Help! Mijn leerlingen gebruiken AI
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van AI in een educatieve context. Het staat boordevol tips en inspiratie voor het vormen van je schoolvisie over dit onderwerp.
Artikel -
Gedifferentieerd lesgeven met adaptieve oefenplatformen
Wat zijn digitale adaptieve leermaterialen? Hoe gebruik je adaptieve oefenplatformen in je lessen? Je leest het in dit artikel van Kenniscentrum Digisprong.
Artikel -
AI in het onderwijs: meerwaarde of niet?
Artificiële intelligentie of AI komt vaker in het nieuws. Denk maar aan AI-chatbots zoals ChatGPT waarmee leerlingen kant-en-klare opstellen schrijven. Of adaptieve leersystemen die leerlingen automatisch oefeningen aanbieden op hun niveau. …
Artikel -
AI in het onderwijs, waarom zijn ethische richtlijnen nodig?
Het is duidelijk dat artificiële intelligentie of AI een meerwaarde kan zijn in ons onderwijs. AI heeft het potentieel om leerervaringen van leerlingen persoonlijker te maken, beoordelingen te automatiseren, automatisch feedback te geven en …
Artikel -
Gespreksstarters voor (vak)vergaderingen
35 vragen om de start van een vergadering eens op een andere manier op gang kunnen trekken. Ideaal om te werken aan het welbevinden van het team én de individuele leraar.
Artikel -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
Een leerling met extra zorgnoden in de klas
Hoe bied je kinderen met zorgnoden de beste kansen én hou je het voor jezelf behapbaar? Twee leraren, een ondersteuner en een ouder geven praktische tips.
Artikel -
Samen werken aan basiszorg en verhoogde zorg
De Kortrijkse RHIZO Zorgkrachtschool bevroeg het hele lerarenteam voor ze het zorgbeleid uitstippelden. Voor leerzorg leidde die enquête tot een halvering van de begeleidingsplannen op maat. En de leefzorg? Daar mikt …
Artikel