-
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Vier aandachtspunten bij het inzetten van leertechnologie
In dit artikel beschrijft auteur Tim Surma in vier puntjes waar je best aan denkt, wil je leertechnologie efficiënt inzetten. Het is geen totaaloplossing voor situaties waarin veel lestijd wegvalt, zoals bij de coronacrisis. Kijk bv. vooral …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Invoering duaal leren in Vlaanderen: Wetenschappelijke reflectie
Dit artikel bekijkt kritisch de veralgemening van duaal leren in het arbeidsgericht secundair
onderwijs in Vlaanderen, op basis van de beschikbare economische en sociologische wetenschappelijke literatuur. Hierbij worden volgende vijf concrete vragen …ArtikelLeerkracht -
Hefbomen voor inclusie: Dossier
Welke maatregelen maken volgens ouders het verschil om inclusief onderwijs te realiseren en te doen slagen?
In dit dossier vertellen ouders over deze maatregelen die helpen in het onderwijs.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2019.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
WOnderWel Schakelen (WOWs): Reflectiekaarten om samen zorg op school beter te maken
Hoe kan er kwalitatiever worden samengewerkt tussen leerlingenbegeleider, leerling, ouders, leerkrachten en CLB-medewerker?
WOWs (Wonderwel schakelen tussen Onderwijs en Welzijn) is een tool die je laat stilstaan bij zorg op school via …
Artikel (3)Leerkracht, Directie, … -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Phyphox: Experimenten
Een aantal Phyphox-experimenten die leerlingen met hun smartphone kunnen uitvoeren.
ArtikelAndere functie -
Impact leerkrachten op fake nieuws
Annelore Deprez, Jeroen Naudts en Clio Janssens van de Artevelde Hogeschool Gent, opleidingen journalistiek en communicatiemanagement onderzochten in 2018 en begin 2019 nieuwswijsheid bij jongeren m.b.t. fake news.
Uit de studie van 2019 …
Artikel (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Autisme Chat
De Autisme Chat is een gratis en anonieme chat voor mensen met autisme en hun directe netwerk.
Je kan er terecht met vragen zoals:
- Ik kreeg onlangs de diagnose autisme en heb het er moeilijk mee.
- Ik heb autisme en heb veel stress op school, wat kan …
Website -
Kinderen en jongeren met autisme: Wat werkt?
Welke begeleiding helpt bij jeugdigen met autisme? Welke therapieën, interventies en programma's hebben positieve effecten?
Autismespectrumstoornissen (ASS) zijn niet te genezen. Wel zijn er verschillende manieren om het kind, de ouders en het …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inclusief onderwijs implementeren
Wat zijn de hefbomen om leraren te ondersteunen naar meer inclusief onderwijs?
Aster Van Mieghem maakte hierover haar proefschrift. In het artikel lees je een bondige samenvatting hiervan.
ArtikelAndere functie