Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
I Respect: Pedagogisch project rond online privacy
Dit lesproject ondersteunt leerkrachten en begeleiders om op basis van video’s en concrete situaties met hun leerlingen na te denken hoe het internet en sociale media op een veilige en constructieve manier te gebruiken. Respect is het …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
GrooMix: Educatief spel
Dit educatieve spel wil kinderen en jongeren bewust en weerbaar maken voor fenomenen zoals online grooming. Het spel focust op het (potentiële) slachtofferperspectief: hoe kan je je als jongere wapenen tegen grooming, hoe ga je om met …
Fysiek materiaal (3) -
EDUbox Sexting: Educatief pakket
Sexting: met slechts een paar tikjes op het scherm kunnen ondeugende berichten en foto's worden uitgewisseld, waardoor de spanning stijgt en de verbeelding op hol slaat. Maar sexting kan ook heel wat risico's en zorgen met zich meebrengen. De …
Website -
Matatalab TaleBot: Programmeerbare robot
Je eigen interactieve verhalen maken door middel van codering: Matatalab Tale-Bot Pro is een lerende robotset voor jonge kinderen. Dankzij de innovatieve technologie en een breed scala aan vakoverschrijdende interactieve kaarten, kunnen …
Fysiek materiaal -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Online leerplatform: Arduino
De Arduino is een populaire microcontroller met ongekende mogelijkheden. Hardware en software speciaal ontwikkeld voor beginnende ontwikkelaars en iedereen geïnteresseerd in het creëren van interactieve projecten of een geautomatiseerde …
Website -
Dieren: Zoekopdracht op internet
Leerlingen lossen tien vragen op over het thema dieren. De antwoorden zijn te vinden op internet.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Winter: Zoekopdracht op internet
Leerlingen lossen tien vragen op over het thema winter. De antwoorden zijn te vinden op internet.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Tyyp: De typecursus voor jouw school
Met Tyyp leren kinderen al spelend blind typen. De cursus legt alles duidelijk uit met leuke instructiefilmpjes. Leerlingen kunnen de cursus volledig zelfstandig afwerken. Door de oefeningen af te wisselen met typespelletjes blijft het leuk.
…Website -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Sneltoetsen in Windows: Poster
Worden jij en jouw klas ook echte Windows shortcut- of sneltoetshelden? Op deze poster van Nie Normaal Digitaal vind je een overzicht van nuttige sneltoetscombinaties of shortcuts in Windows.
Downloadbaar lesmateriaal (9) -
Geldezels: Brochure
Via deze infobrochure komen leerlingen meer te weten over geldezels.
Steeds meer jongeren worden benaderd om op te treden als geldezel. Een geldezel is iemand die zijn bankrekening en bankkaart en/of pincode uitleent in ruil voor snel geld. Dat …
Downloadbaar lesmateriaal