Klimaatbetoog: Voorbereidende opdracht


Een opdracht voor de leerlingen voor tijdens de klimaatdocumentaire van Nic Balthazar: Het klimaatbetoog. Deze kan je gratis bekijken op VRT.nu als je een account aanmaakt. 

De volgende les gaan de leerlingen in dialoog met elkaar. Als leerkracht kies je enkele stellingen uit die de leerlingen zelf hebben gekozen en in de (online)klas stemmen ze er de twee interessantste uit.

Ze zitten eerst samen in groepjes van drie of vier (kan ook in breakoutrooms online) waar ze elk mogen zeggen of ze het ermee eens zijn en waarom wel/niet. 

Daarna wordt er één afgevaardigde per groep gekozen die tijdens de klassikale dialoog het woord voert. Eerst komen alle woordvoerders om de beurt aan woord terwijl de rest van de klas noteert wat er gezegd wordt. Daarna mogen de woordvoerders opmerkingen of ideeën aanvullen bij wat er al gezegd is geweest. Er is één lege plaats bij de woordvoerders voor als iemand uit het publiek ook iets wilt toevoegen. 

Bij de tweede stelling gebeurt hetzelfde maar dan kiezen ze een andere woordvoerder. Duid als leerkracht eventueel nog iemand extra van de groep aan die nu ook mede-woordvoerder is. 

Tijdens het debat mogen de leerlingen geen oordeel vormen over de mening van de andere leerlingen. Om een veilig klasklimaat te creëren geven de leerlingen enkel hun eigen mening: 'Ik vind dat .... omdat ik me daar zo bij voel, omdat ik er zo over denk ... '. Onderbreek de leerlingen die beginnen met 'Wat zij zegt is goed/slecht.' 

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook