Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie: meer dan enkel het opvolgen van aanwezigheden
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Presentaties: Thema kleuters
Inzetten op kwalitatieve kleuterparticipatie: meer dan enkel het opvolgen van aanwezigheden
Kleuterparticipatie omvat veel meer dan regelmatig naar school komen. In deze sessie lichten we toe welke instrumenten werden ontwikkeld in het kader van het Vlaams kleuteractieplan en welke acties opgezet worden. We gaan in op de ervaringen vanuit de Gentse proeftuin “Samen door de Schoolpoort”. Preventief werken staat hier centraal. We leggen linken tussen beleidskaders en praktijkverhalen. In de sessie is ruimte tot uitwisseling.
Sprekers
- Sara De Meerleer werkt bij het Agentschap voor Onderwijsdiensten en werd op 1 januari 2017 aangesteld als kleutercoördinator.
- Lia Blaton werkt bij het Onderwijscentrum Gent en coördineerde de proeftuin “Samen door de schoolpoort’’ (AMIF-oproep kwalitatieve kleuterparticipatie via ouderbetrokkenheid).
Doelgroep
Leraren, onderzoekers, lerarenopleiders, pedagogische begeleidingsdiensten, …
Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken
- gratis lesmateriaal;
- voor alle leeftijden en vakken;
- makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.