Financiële koffer


Buso De Pinker werkte een financiële koffer uit. Leerkrachten, leerlingen, ouders, ondersteuners, CAW's ... werden ondervraagd om zo een idee te krijgen waar de leerlingen in het dagelijkse leven moeite mee hebben op financieel vlak. De antwoorden op deze vragen gaven mee vorm aan de financiële koffer. Per fase en leerjaar werden doelen uitgewerkt om er vervolgens verschillende werkvormen in de vorm van werkblaadjes, spelletjes, filmpjes, boeken ... aan te linken. Op deze manier kan ingespeeld worden op de noden van leerlingen en worden oefeningen zo gericht mogelijk aangeboden om meer kennis op te doen over verschillende financiële onderwerpen. 

In de koffer bevinden zich verschillende werkvormen gegroepeerd per opleidingsfase. Enkele voorbeelden hiervan:  

  • Fase 1:
    • welke euro's bestaan er; 
    • kleur het bedrag;
    • wisselgeld berekenen.;
    • ...
  • Fase 2: 
    • werken met betaalkaarten; 
    • Payconiq; 
    • OCMW;
    • spaarplan en budgetplan opstellen;
    • ...

Dit is geen gelimiteerde lijst, de onderwerpen kunnen steeds aangevuld worden. 

Er wordt telkens besproken wat de werkvorm precies inhoudt, waarom het een interessante werkvorm is, hoe je het aanpakt, voor welke doelgroep het bestemd is en hoelang de werkvorm gemiddeld duurt. Daarna kunnen er nog enkele variabelen worden vermeld. Zo kan er bij sommige werkvormen een link naar een bepaalde video staan of worden er enkele tips gegeven. Tenslotte worden de doelen vermeld waaraan wordt gewerkt tijdens deze werkvormen.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook