Het Toverbos uitgetest in de praktijk


Binnen het kleuteronderwijs zijn er heel wat methoden voorhanden die focussen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters, maar minder die de rol van spel hierbij centraal plaatsen. Het Toverbos vertrekt vanuit het rollenspel van kleuters. Het Toverbos ondersteunt kleuters in het (leren) spelen, het bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling doorheen de spelsituaties en biedt begeleiders de kans om het spel actief te observeren en mee te spelen. Dit maakt deze methode vernieuwend en ook kansrijk. In de periode 2010-2012 onderzocht PRAGODI, een onderzoekscentrum van de Hogeschool-Universiteit Brussel, daarom de effecten van Het Toverbos op kleuters en kleuteronderwijzers, en verfijnde de methode om er concreet mee aan de slag te kunnen gaan in de kleuterklas. De methode zorgde ervoor dat kleuters beter leerden omgaan met het maken/opvolgen van afspraken en dankzij het stimuleren van het probleemoplossend vermogen, andere kleuters minder stoorden tijdens het klasgebeuren. Kleuterleidsters leerden zich beter inleven in de belevingswereld van kleuters

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?