MENS 72: Jongeren durven innoveren


Waarom de ene klankentapper beter is dan de andere?
De teletijdmachine en de klankentapper van professor Barabas mogen dan wel heel goede vondsten zijn, geen van beide toestellen hebben ons ooit enige economische meerwaarde gegeven. Daarom zijn het geen echt innovatieve uitvindingen: nieuw, jawel, maar zolang de uitvindingen van Barabas het stripalbum niet verlaten, zullen ze niets veranderen in onze samenleving. Een ontdekking die nooit uit het laboratorium komt, blijft een uitvinding waar we niets aan hebben. De jaarlijkse uitvindersbeurs, zeg je? Akkoord, daar passeren tal van spitsvondige uitvindingen de revue, maar het merendeel verdwijnt daarna weer in het atelier. Sorry, niet innovatief.

Pas als een ontdekking ook echt in productie genomen wordt en een bijdrage levert aan onze economie mag je ze een innovatie noemen. Denk maar aan de echte klankentapper van biologieprofessor Roland Valcke van de Universiteit Hasselt die binnenkort op de markt komt. Zijn toestel is een soort van vitaliteitsmeter voor planten waarmee je de kwaliteit van groenten en fruit beter kunt controleren. Dat is meteen een economisch waardevolle activiteit die verandering zal brengen. Innovatie betekent dus meer dan techniek of creativiteit alleen, het omvat ook zoeken naar een economische meerwaarde.
Innovatief, innovatie... Het woord duikt tegenwoordig overal op. Innovatie zal de wereld en onze pensioenen redden, innovatie bepaalt onze toekomst, innovatie zorgt voor nieuwe jobs... maar uitgerekend in ons land ondernemen en innoveren we te weinig. Hoe het beter kan... ?

MENS (Milieu Educatie Natuur en Samenleving) is een driemaandelijks populairwetenschappelijk tijdschrift. Eén van de voornaamste doelstellingen is het betrachten van juiste, onafhankelijke en objectieve wetenschappelijke informatie te verspreiden naar een jong en breed publiek. MENS wil jongeren stimuleren om actief, creatief en communicatief te leren omgaan met wetenschap, maar het wil ook volwassenen bewust maken van de actuele problemen van de huidige samenleving. Het tijdschrift heeft talrijke aanknopingspunten met  de basisprincipes en eindtermen van milieu-en gezondheidseducatie in het onderwijs.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Andere functie

Ontdek ook