Klimaatvoetafdruk: Duurzaam t.o.v. een fast fashion T-shirt


De Europese consumptie van textiel heeft de vierde grootste impact op milieu en klimaatverandering, na voeding, huisvesting en mobiliteit. Textielconsumptie zit bovendien in de top drie van factoren die het meeste druk leggen op water- en landgebruik en in de top vijf van het gebruik van grondstoffen en de uitstoot van broeikasgasemissies. De wijze waarop we onze kleding produceren en gebruiken kan dus bijdragen aan de reductie van wereldwijde CO₂-emissies. 

Zo heeft een duurzaam geproduceerd T-shirt een veel kleinere klimaatvoetafdruk dan een fast fashion T-shirt. Extra (circulaire) maatregelen zoals het T-shirt minder vaak wassen en de levensduur ervan verlengen, kunnen de klimaatvoetafdruk van het T-shirt verder verlagen. Belangrijk hierbij is om niet enkel naar de territoriale emissies (veroorzaakt in België/Vlaanderen) te kijken, maar naar de wereldwijde emissies. Dit wordt hier geïllustreerd door de klimaatimpact te berekenen van een milieu-intensief product, nl. een T-shirt.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
OVAM
Organisatie

Ontdek ook