-
Leerling en leraar, samen zorgen voor leerkracht: Een exploratief onderzoek naar zelfgestuurd leren
Dit onderzoeksrapport heeft als doel:
- leerkrachten en scholen handvatten te geven hoe ze zelfgestuurd leren kunnen realiseren in een innovatieve leeromgeving (onderzoeksvraag 1) en na te gaan aan welke randvoorwaarden (op leerkracht-, klas- en …
Artikel -
Tuberculose in België: Infografiek
Dankzij de verplichte melding van alle gevallen van actieve tuberculose kunnen de VRGT (Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding) en de FARES (Fonds des Affections Respiratoires) elk jaar het Tuberculose …
Artikel -
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Schoolse ongelijkheid, ultiem overblijfsel van het unitaire België ?
Bespreking van de verschillen in het Vlaamse en Waalse onderwijs o.b.v. de PISA-resultaten.
Artikel -
Het negatief van vriendschap: Onderzoeksrapport
Vriendschap is positief, toch? Wat kinderen en jongeren aan Awel vertellen, klinkt anders. Het negatief van vriendschap geeft handvatten aan al wie jongeren wil bijstaan in vriendschap en conflict.
Artikel -
Omgaan met pesten: Onderzoeksrapport
Wat helpt tegen pesten? Wat maakt pesten erger? Wat verwachten jongeren in een pestsituatie van volwassenen op school? Welke acties ondernemen jongeren wanneer pestgedrag plaatsvindt? Waarmee moet je rekening houden in je beleid rond pesten op …
Artikel (3) -
Inzetten op de sociaal-emotionele ontwikkeling in het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers
Anderstalige nieuwkomers zijn een risicogroep op sociaal-emotioneel vlak. Met dit onderzoek wil Yinta Truyers nieuwe kennis en inzichten verwerven omtrent materiaal dat een meerwaarde kan zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling om zo het …
Artikel -
Leerling met specifieke noden laten participeren aan het aanbod in de klas
'Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerling met specifieke noden uit mijn stageklas binnen zijn mogelijkheden maximaal kan participeren aan het aanbod in de klas?'
"Hoe kan ik ervoor zorgen dat de leerling met specifieke noden uit mijn stageklas …
Artikel -
Hoe kunnen ééndoostaken bij kleuters met een neuromotorische beperking de fijne motoriek verbeteren?
Op vraag van een kleuterschool werden korte taken die de fijne motoriek van de type 4 kleuters verbeteren, ontwikkeld. Deze kleuters hebben allemaal een motorische beperking in een lichte tot zeer zware vorm.
Na een uitgebreide literatuurstudie, het …
Artikel (6) -
Samenwerking creëren tussen een kleuterklas en een woonzorgcentrum: Bachelorproef
Deze bachelorproef van Mara Vandebeek wordt door PXL Education gedeeld in het kader van een project waarbij we bachelorproeven van studenten lerarenopleiding vlotter beschikbaar willen maken voor leerkrachten in de praktijk. Alle …
Artikel -
Brain breaks in de CLIL-klas bij kleuters: Bachelorproef
De uitgroeistage van Dagmar vond plaats in Málaga te Spanje. Hij deed er stage in een tweetalige school waar CLIL wordt toegepast. Hier onderzocht hij hoe de betrokkenheid en het leerproces van de 5-jarige kleuters kan verbeteren dankzij …
Artikel -
Co-teaching hand in hand met inclusie
Hoe kan co-teaching een meerwaarde bieden om een inclusievere leeromgeving te creëren?
Juf Lien onderzocht het in een eerste kleuterklas en schreef het neer in haar bachelorproef.Deze bachelorproef van Lien Jehaes wordt door PXL Education …
Artikel