-
Studiekeuzebegeleiding van cognitief begaafde jongeren
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Compacten en verrijken in het secundair onderwijs
Verrijken is het aanbieden van andere dan de reguliere leerstof aan cognitief sterk functionerende leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Dit gaat steeds hand in hand met compacten, namelijk het schrappen van herhalingsoefeningen zodat enkel …
Nascholing of activiteit -
Verrijken met de taxonomie van Bloom
Wil je graag je lessen upgraden zodat ze ook uitdagend worden voor je sterkere leerlingen in de klas? Bij het voorbereiden van je les kan je de taxonomie van Bloom als uitgangspunt gebruiken. Door in je lessen af en toe vragen en taken op te nemen …
Nascholing of activiteit -
Onderwijsaanpassingen cognitief sterk functionerende leerlingen
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding , domein onderwijsloopbaan: Kansrijke en zorgzame overgangen
Als schoolteam oriënteer je elke lerende kansrijk op basis van behaalde doelen, competenties en interesses. Je houdt rekening met de context van het secundair onderwijs in de eigen schoolomgeving. Kansrijk oriënteren doe je tijdens de …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding, domein psychisch en sociaal functioneren: Gesprekken voeren met leerlingen
Deze vorming biedt waardevolle inzichten en concrete tools voor iedereen, ervaren of niet, die streeft naar een betekenisvolle connectie met leerlingen.
Tijdens deze vorming leer je:
- effectief communiceren met verschillende persoonlijkheden in …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding, domein leren en studeren: Cognitief sterk functionerende leerlingen
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt onderwijzen van cognitief sterk …
Nascholing of activiteit -
Sterk van start in leerlingenbegeleiding
Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren?
Programma
Module 1 - Het beleid …
tot
Nascholing of activiteit -
Sterk van start als beleidsondersteuner
Als beleidsondersteuner basisonderwijs werk je nauw samen met de directeur én het hele schoolteam. Je ontdekt hoe jij deze rol actief kan invullen.
Kwaliteitszorg, schoolvisie, onderwijskundig beleid, samen school …
tot
Nascholing of activiteit