-
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Python in de wiskundeles
Bij het aanbrengen van een nieuw onderwerp in de wiskundeles wil je als leerkracht graag dat leerlingen begrijpen wat er gaande is. Door ze zelf te laten rekenen aan de hand van bevattelijke voorbeelden krijgen ze inzicht in de nieuwe …
Website -
AI in de zorg: STEM-project
In het project AI in de Zorg bekijken leerlingen hoe de EWS (Early Warning Score) gebruikt wordt in de praktijk. Ze gaan na hoe een computer op basis van kunstmatige intelligentie automatisch het risiconiveau van een patiënt kan inschatten. …
Website -
Filterbubble: Zelftest
Met deze Engelstalige, Franstalige of Duitstalige interactieve test kunnen leerlingen nagaan in hoeverre ze gevangen zit in hun eigen filterbubbel. Door antwoord te geven op de vragen die worden gesteld, krijgen ze suggesties en leren ze begrijpen …
Website (3)Leerkracht, Ander -
Een modeontwerper voorstellen: Spreekbeurt
Aan de hand van deze site met stappenplan en extra informatie over de verschillende modeontwerpers, gaan je leerlingen aan de slag om een spreekbeurt voor te bereiden en te geven. De verschillende modeontwerpers die aan bod komen, zijn Karl …
WebsiteLeerkracht, Pedagogisch begeleider -
Mission Zero: Coderen voor het ISS
Mission Zero biedt deelnemers tot 19 jaar de kans om hun zelf geschreven code of computerprogramma op het ISS in de ruimte te laten draaien. Deze uitdaging is zowel geschikt voor beginners in programmeren als voor kinderen in de basisschool.
Teams …
WebsiteICT-coördinator, Systeembeheerder -
Lesprogramma voor Marvel: App design
Marvel is een design platform dat een mock-up verandert in interactieve mobiele ervaringen, allemaal zonder te hoeven coderen. Het eindresultaat is een prototype dat er net zo uitziet en aanvoelt als het echte werk, maar dat minuten kost om te …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Le Livre Scolaire: Online handboeken
Le Livre Scolaire is een Franse uitgever die zijn boeken gratis ter consultatie beschikbaar stelt. Zeer handig voor alle vakken, onder andere voor illustraties, maar vooral voor taalleerkrachten.
Hun eigen audio's kan je meestal gratis …
WebsiteLeerkracht -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 4
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit vierde deel van het GameLab leren studenten om Booleaans en conditionals te gebruiken om hun sprites te kunnen animeren. Ook leren ze de …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Kaggle: Code en datasets voor datawetenschap
Kaggle is een website waarvan je gegevens kan downloaden om te gebruiken in jouw lessen over databanken. Op die manier kan je snel een databank aanmaken om je leerlingen te laten oefenen.
WebsiteLeerkracht -
Maak je eigen games en animaties: GameLab 3
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit derde deel van het leertraject GameLab leren studenten over het gebruik van een tekenlus en gaan ze dieper in op de bewegingen van een sprite …WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 2
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken. In dit tweede deel van het GameLab leren studenten tekst in een spel te animeren en gaan ze dieper in op de eigenschappen van een sprite. Ze sluiten …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw