-
School zonder bel
Vijf jaar geleden, bij de opstart van basisschool Kosmos in Antwerpen, besliste het schoolteam om het zonder schoolbel te proberen. Dat was even wennen voor sommige leraren, maar intussen zien ze vooral de voordelen.
Meer weten? Lees hier het …
Video -
Differentiatie op vier sporen: Strak Plan
In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken op hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee …
Video (22) -
De klas: Trailer
Wat leeft er bij vijfdejaars en wat kunnen zij leren van bekende Vlamingen?
De humaninterestreeks De klas geeft vanaf dinsdag 31 januari 2017 elke week een inkijk in de leefwereld van een groep zestienjarigen. Hoe kijken zij naar de wereld, de …
Video -
Keep IT simple
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld ontwikkelde de laatste jaren een doordacht ICT-beleid op basis van de ICT-eindtermen en haar eigen noden. Een eerste pijler binnen dit ICT-beleid is de ontwikkeling van een elektronische omgeving die …
VideoSchool/onderwijs -
BZL: Begeleid zelfstandig leren
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt toegelicht hoe enkele leraren van de eerste graad BZL gebruiken om het leerproces van leerlingen te bevorderen. BZL staat voor ‘begeleid zelfstandig leren’, wat inhoudt dat leerlingen …
Video (3)School/onderwijs -
ICT als hulpmiddel voor leerlingen met leerstoornissen
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld integreert reeds meer dan tien jaar laptops in alle lessen en vakken voor leerlingen met leerstoornissen zoals dyslexie en dyspraxie. Uit het praktijkvoorbeeld blijkt dat een doordacht gebruik van ICT het …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-infrastructuur in functie van innovatief onderwijs
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe de inrichting van een klaslokaal een bijdrage kan leveren tot een krachtige leeromgeving ter ondersteuning van technische vakken. Op initiatief van een aantal leraren werd een TO-lokaal ingericht dat …
VideoSchool/onderwijs -
Werken met een digitaal schoolbord
Inleiding
De basisschool in dit praktijkvoorbeeld heeft ervoor gekozen om in alle leerjaren van de lagere school een digitaal schoolbord te plaatsen. Het digitale schoolbord kan in alle leerjaren – al dan niet met een iets andere invulling …
Video (4)School/onderwijs -
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Inhaalles wiskunde in het Frans in het KA Pegasus te Oostende
Dit is een video met een praktijkvoorbeeld CLIL in de wiskundeles. De Nederlandstalige leerlingen krijgen in de eerste graad de kans om een herhalingsles wiskunde te volgen in het Frans. Het filmpje duurt zo'n 5 minuten.
VideoLeerkracht