-
School van de toekomst: Driemaal woordwaarde
'Waarom moeten we dat kennen?' Een veelgestelde vraag van leerlingen, maar wat antwoord jij als leraar? Bert Smits is pedagoog, auteur, columnist in Klasse en mede-bezieler van het 'Mysterie van Onderwijs'. Hij vindt dat je als leraar dan niet met …
Video -
Onderwijzen met flipping the classroom
In deze video van Kennisnet leer je dat Flipping the classroom meer is dan videootjes bekijken. Het helpt je om je lesontwerp te veranderen van een model van kennisoverdracht naar kennisconstructie. Het TPACK model wordt gebruikt om de benodigde …
Video (6)School/onderwijs -
Wat is Flipping The Classroom: Geschiedenis
In deze video van Kennisnet leer je wat Flipping the classroom is, hoe het ontstond en hoe je het principe kan toepassen in de klas.
Video (3)School/onderwijs -
Crisiscommunicatie: De eerste lijn
Een leerling steekt een klasgenoot neer aan de schoolpoort. De bus botst tijdens de schoolreis. Kinderen worden ziek na het eten in de refter. Wat doen scholen dan? Veel tijd is er niet. En de pers staat al voor de deur. Een school die op voorhand …
Video -
Pesten: De eerste lijn
3 tot 8% van de kinderen in Vlaanderen wordt ernstig gepest. Dat is ongeveer 1 kind in elke klas. De littekens van pesten blijven levenslang. TV.Klasse spreekt met Kobe die slachtoffer is van pesten, en met Lena die 2 jaar geleden steeds alleen op …
Video -
Recht op tijd. Tijd om te dromen: Driemaal woordwaarde
“Elk leerjaar uitdoen zonder te blijven zitten. Ik zit nu in het tweede leerjaar dus nog vier jaar te gaan.” Dat is de grote droom van één van de 100000 kinderen die meewerkte aan het boek ‘Kinderdromen’. …
Video -
De pedagogische revolutie van Google, Youtube en Facebook: Driemaal Woordwaarde
"Met welke vinger druk jij op een deurbel, je wijsvinger of je duim? Het zegt alles over de generatie waartoe je behoort." Voor Donald Clark, zonder meer een referentie op het vlak van e-learning en mediawijsheid, zijn tieners van de Y-generatie …
Video -
Ben jij een échte leraar?: Driemaal Woordwaarde
"Je leerlingen zijn lichamelijk op school, maar daarom zijn ze er niet altijd mentaal. Als leraar moet je hun aandacht en interesse winnen. Dat lukt het best als je authentiek bent of authentiek overkomt. Maar wat is authenticiteit?" Op de Dag van …
Video -
Leo Bormans over meesterschap: Driemaal woordwaarde
Leo Bormans was 22 jaar lang hoofdredacteur van Klasse en is auteur van boeken over geluk. Daarover geeft hij wereldwijd lezingen. Vandaag spreekt hij voor 1000 studenten in de lerarenopleiding over authentiek meesterschap, gelukkige leraren in …
Video -
Efficiënte ICT-keuzes maken: Driemaal woordwaarde
"Veel leraren gebruiken de computer als een veredeld krijtjesbord. Maar dat heeft weinig te maken met het bevorderen van het leerproces." Martin Valcke, professor Onderwijskunde aan de UGent, toont met allerhande praktijkvoorbeelden aan hoe je ICT …
Video -
Samen tellen: Teamoefening
Tijdens de oefening gaat de groep tot een zo hoog mogelijk getal tellen. De communicatie bestaat tijdens de oefening enkel uit getallen.
Het gaat er om dat de leerlingen in stilte aanvoelen wie wanneer het volgende getal gaat zeggen.De uitdaging …
Video (5) -
Vormen maken: Teamoefening
De leerlingen lopen door elkaar. Op een teken maken ze zo snel mogelijk een (afgesproken) figuur.
In deze video zie je hoe je met de oefening aan de slag gaat. Tijdens de oefening leert de groep elkaar aanvoelen en eigen ideeën los te …
Video (10)