-
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfregulatie: Over metacognitie, sturen en loslaten
Een artikel van Vernieuwenderwijs over wat zelfregulatie wel en niet is.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onzichtbare differentiatie
Een artikel van Bertus over differentiatie en waarom differentiatie niet altijd zichtbaar hoeft te zijn.
Hij maakt een link tussen het belang van onzichtbare differentiatie en de self-fulfiling prophecy.
Tot slot geeft hij tips om minder zichtbaar te …ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (11)Ander -
Help, mijn kind droomt in de klas: Oorzaken, preventie en oplossingen
In dit artikel vind je oorzaken, tips en langetermijneffecten van dromen in de klas.
Artikel -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Knutselactiviteiten en spelletjes rond Pasen
De blog Unicorns and fairytales verzamelde dertig ideetjes voor knutselwerkjes en activiteiten rond Pasen. Je kan er eveneens een paasbundel downloaden die je kan gebruiken voor een paaszoektocht..
Naast de knutselvoorbeelden vind je ook een eenvoudig …
Artikel (5)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Met kinderen spreken over de dood: Boekentips
In dit artikel vind je een overzicht van boeken die een aanzet kunnen zijn om met kinderen over de dood te praten.
ArtikelAnder -
Tien artikelen over dyslexie
Serie artikelen van Luc Koning over dyslexie, waarin hij volgende vragen aan bod laat komen:
- Wat is dyslexie?
- Kun je dyslexie voorkomen?
- Wat zijn geschikte toetsen?
- Hoe neem je de leestoetsen af?
- Hoe voer je de speciale leesbegeleiding uit? …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Werk van leerlingen evalueren
In dit artikel schrijft Marcel Vernimmen over het evalueren van leerlingen.
ArtikelLeerkracht, Ander