-
Minimum Maximum: Lestip
De Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann versiert traditionele olieverfschilderijen met rode neuzen of schele ogen. Wat opvalt? Minimale ingreep, maximaal effect. Probeer jij dit ook uit met je leerlingen met als werkproduct hun partituur?
In …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Irriteren met Brian Eno: Lessuggestie
De producer Brian Eno legt zijn artiesten graag beperkingen op. Zo tapete hij de vingers van Coldplay’s Chris Martin aan elkaar, om hem te dwingen op een nieuwe manier piano te spelen.
Eno gebruikt een arsenaal aan trucs om de artiesten te …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
George Collier: Transcripties met partituur
George Collier post op zijn YouTubekanaal en website geregeld transcripties. In deze playlist zijn zijn transcripties verzameld voor koperblazers met occasioneel een zangpartij. Daarnaast vind je in dit leermiddel ook de link naar de bijhorende …
VideoLeerkracht -
George Collier: Transcripties van de boogiewoogie met partituur
Heb jij leerlingen die geïnteresseerd zijn in de boogiewoogie? Dan heb je zeker al gemerkt dat het niet eenvoudig is om partituren te vinden bij deze pianoblues. Misschien kan je hen wel helpen met de transcripties en link naar de gratis …
VideoLeerkracht -
Opera Cheats: Opera's in het kort
In deze playlist van Opera Cheats vind je filmpjes van zo'n 5 minuten waarin kort en grappig de synopsis van beroemde opera's wordt gebracht. Dit materiaal is ideaal om je leerlingen op een grappige manier mee te nemen in de geschiedenis en de …
VideoLeerkracht -
Opera Cheats: Uitlegvideo's met een vleugje humor
In deze playlist vind je vier uitlegvideo's van Opera Cheats, een onderdeel van Opera 5, die je leerlingen op een grappige manier herinneren aan verschillende basisprincipes binnen het operagebeuren.
De onderwerpen die worden aangebracht zijn: …
VideoLeerkracht -
Performer/tonen: Tonen met kwaliteit (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: tonen met kwaliteit (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Publiek willen raken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: publiek willen raken (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: eigen oeuvre opbouwen (podiumkunsten) …
Downloadbaar lesmateriaal -
Performer/tonen: Codes van het (zich) tonen gebruiken (podiumkunsten)
Deze fiche is een vertaling van Competentiebeelden : Op weg met artistieke competenties naar de klaspraktijk en geeft een antwoord op de vraag: hoe kan je het competentiebeeld Performer/tonen: codes van het (zich) tonen gebruiken …
Downloadbaar lesmateriaal -
Tijd voor maken: Maak eigen werk met en voor je eigen instrument
Erik Schrooten en Bert Appermont maakten deze website rond componeren.
Componeren doe je met Tijd voor maken niet achter een blad met muziekbalken maar het liefst met je eigen instrument in de aanslag. Al experimenterend ontstaat het nieuwe. …
WebsiteLeerkracht, Directie, … -
Componistenrijmpjes: Aangepaste versie
Voor deze aangepaste versie van componistenrijmpjes zijn dezelfde rechtenvrije afbeeldingen gebruikt (en de bijhorende bronnen) en werden de rijmpjes van Oona Mols overgenomen.
Bron: Componistenrijmpjes : Lesidee door Oona Mols
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht