-
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Reflecteren over de les met een draairad
Deze online reflectiekiezer kiest willekeurig een vraag die de leerlingen aanzet om even stil te staan bij de les.
Er staan vragen bij zoals:
- Vond je de les leuk? Waarom?
- Wat ga je volgende keer anders doen?
- Heb je je doel behaald?
App of software (15)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Help leerlingen om te reflecteren op hun werk
De leerlingen leveren hun taak in de passende lade:
- groen (ging heel goed),
- geel (het kostte wat moeite),
- rood (te moeilijk).
Via dit inleversysteem met drie inleverbakken doen de leerlingen aan zelfbeoordeling.
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Bazalt: Educatieve uitgaven
Op de webshop van Bazalt vind je
- boeken,
- infokaarten,
- methoden,
- materialen,
- cd's,
- ...
Zo kan je er o.a. tienzijdige dobbelstenen kopen. Op de site vind je gratis lesfiches per niveau.
De spelvormen en doelen:
- nummer-bingo;
- som van 2 getallen; …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
MyProwise: Lesmateriaal voor alle leeftijden, werkvormen en vakgebieden
MyProwise bevat lesmateriaal voor alle leeftijden, werkvormen en vakgebieden.
Wekelijks nieuwe kant-en-klare lessen, ontwikkeld door geselecteerde leerkrachten die voor Prowise lessen maken. Van losse lessen gericht op een vakgebied of thema tot …
Website (5) -
Juf, ik weet het niet ...
'Ik weet het niet' is geen optie meer. Op dit blad vind je een aantal alternatieven die leerlingen kunnen antwoorden i.p.v. 'ik weet het niet.'
Ik kleef dit blaadje meestal gelamineerd op hun bank.
Downloadbaar lesmateriaal (141)Leerkracht -
Klasafspraken evalueren: Gedragsrapport
Leerlingen kunnen op dit document hun klashouding en het nakomen van de gemaakte afspraken evalueren. De leerling neemt dan ook verantwoordelijkheid voor zijn gedrag in de klas.
De tabel bevat per dagdeel en per afspraak steeds twee …
Downloadbaar lesmateriaal (145)Leerkracht, ICT-coördinator