-
Secundaire scholen met ex-OKAN leerlingen
Een onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven toont aan dat ex-onthaalklassers meer dan andere leerlingen in het BSO, DBSO of het BuSO terecht komen. Ze halen meer C-attesten en minder A-attesten. Ze belanden vaak in …
ArtikelDirectie -
Taal en talen in een grootstedelijke context
De grootstad is bij uitstek meertalig en multicultureel. Jongeren gebruiken er buiten school vaak andere codes om te communiceren. De school is de voornaamste plaats waar ze het Nederlands horen. Scholen in grootsteden hebben dikwijls ook grotere …
ArtikelDirectie -
Samenwerkingsverband met KlasCement: InGenious
Deze bijdrage geeft weer hoe KlasCement het samenwerkingsverband met het Europees STEM-onderzoeksproject InGenious opvat.
In een twaalftal dia's wordt er onder ingezoomd op:
- de kennis en de vaardigheden tegenover de website van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Competenties Nederlands anderstalige nieuwkomers: Toolkit Breed Evalueren
Deze bijdrage geeft meer informatie over hoe je de competenties Nederlands van anderstalige nieuwkomers in kaart kunt brengen: wat te doen met de evaluatiegegevens uit de onthaalklas en de aanpak van de evaluatie van anderstalige nieuwkomers in …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Competenties Nederlands eerste graad secundair: Toolkit Breed Evalueren
Deze bijdrage is een implementatiescenario die secundaire scholen ondersteunt om de verplichte* taalscreening vorm te geven voor de overgang vanuit het basisonderwijs.
Wanneer scholen de verschillende stappen doorlopen, kunnen ze tot een waardevolle …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Theater op school: Breendonk
April 1943: Udo, een wehrmachtsoldaat tegen wil en dank, wordt als bewaker aangesteld in het fort Breendonk. De kampomstandigheden zetten de soldaat aan het denken, zeker als hij het knappe joodse weerstandsmeisje Lize ontmoet. Ze groeien naar …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw