-
Inspelen op de meertalige realiteit: Visie, vragen en antwoorden
Visietekst van het GO! over meertaligheid en meertalenbeleid. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Als anderstaligen zich aanvaard voelen, leren ze sneller Nederlands
Allochtone jongeren pikken het Nederlands sneller en beter op als ze respect en aanvaarding voelen. Dat stelt Lauranne Harnie vast. Voor haar scriptie sprak ze met anderstalige jongeren over hun motivatie om de taal te leren. Harnie is winnaar van …
Artikel (4)Leerkracht -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Presentatie over ZILL
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Uit een exploratief onderzoek van Katholiek Onderwijs Vlaanderen rond één jaar implementatie van Zin in leren! Zin in leven! komen dertien factoren …
Artikel -
Op weg naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs
Op weg naar een betere samenwerking en afstemming van welzijn en onderwijs ter ondersteuning van maatschappelijk kwetsbare gezinnen op school.
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Een …
Artikel -
Evaluatiebeleid in scholen
In het kader van de inspiratiedag van de VLOR (Een hart voor onderzoek) gaven Joke Ysenbaert en Koen Mattheeuws van het Steunpunt Diversiteit en Leren een lezing over het evaluatiebeleid in scholen.
De lezing is opgebouwd uit onderzoeksbevindingen …
Artikel (3) -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Jonge kinderen en digitale technologie: Een kwalitatief verkennend onderzoek
Hoe belangrijk zijn technologie en digitale technologieën voor de jonge kinderen tussen 0 en 8 jaar? Waarvoor gebruiken ze hoofdzakelijk deze technologieën? Is er verschil in de digitale geletterdheid? Welke factoren …
ArtikelAndere functie -
Sociale netwerken en onderwijs: Resultaten enquête
In december deed Bram Faems, in opdracht van KlasCement volgende oproep:
Facebook bracht de grote doorbraak voor de zogenaamde “sociale netwerken”. Facebook was echter niet de eerste website waarbij gebruikers foto’s, ervaringen, …
ArtikelSchool/onderwijs -
Herinneringseducatie in het Vlaamse onderwijs: Achtergrondnota Vlaams Vredesinstituut
In deze nota wordt de samenhang tussen de vredeseducatieve eindtermen zelf, herinneringseducatie en Holocaustherdenking ontleed. Meer in het bijzonder is er oog voor:
- het intrinsieke belang van Holocaustherdenking;
- de mogelijke bijdrage van …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw