-
Optimaal gebruikmaken van je digitale leeromgeving, begint met inzicht
Hoe krijg je meer regie over de inrichting en inzet van de digitale leeromgeving op je school? Inzicht in de digitale leeromgeving is hierin belangrijk. In deze publicatie helpt Kennisnet je op weg zodat je meer inzicht krijgt in het gebruik …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Voorleesfunctie op smartphone en iPhone
Laat teksten op je scherm voorlezen. Zowel op iOS als Android.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Touchscreen aanschaffen voor in de klas?
Steeds meer scholen maken gebruik van touchscreens in de klas. Een touchscreen aanschaffen doet u niet zomaar, U wilt een weloverwogen keuze maken. Kennisnet helpt je op weg met deze 8 tips.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Typ10: Leren typen voor dyslectici
Veel kinderen met dyslexie kampen met een negatief zelfbeeld en kunnen zich daardoor niet optimaal ontplooien. Een juiste leeromgeving creëren kan daarbij echter wonderen doen. Juist hier hechten we met Typ10 ontzettend veel belang aan. We …
Artikel -
Tien URL-commando's voor Google Chrome
Google Chrome bevat verschillende interne URL-commando's die je kan gebruiken om snel toegang te krijgen tot de functies en instellingen. Deze bijdrage geeft een overzicht van tien Chrome-URL's waarmee je snel toegang krijgt tot o.a.: …
Artikel (6)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Dicteren op je smartphone
Herinnert u zich nog de juf of meester voor de klas die u mooie zinnetjes liet opschrijven? Zet op dezelfde manier je smartphone aan het werk met de dicteerfunctie. Spreek tegen de telefoon, in plaats van een stuk te typen. De smartphone zet …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoe herken ik catfishing?
Catfishing is een term die je regelmatig in het nieuws hoort. Maar wat is catfishing nu eigenlijk, hoe vaak komt het voor, wat zijn de gevolgen, wat kun je doen om het te voorkomen én wat kun je doen als je een slachtoffer bent van …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Videobellen op school: Wat is de impact op de internetverbinding en het computernetwerk?
Videobellen is een goede oplossing om op afstand met leerlingen en leraren te communiceren. Veel scholen gebruiken hiervoor programma’s zoals Microsoft Teams en Google Meet. Maar welke impact heeft het gebruik van de vele videostreams op de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Onlinehulp als vorm van ondersteuning bij personen met een verstandelijke beperking
In deze brochure geeft men een overzicht van een aantal websites, tools, apps, … die gericht zijn op personen met een verstandelijke beperking:
- WAI-NOT,
- autisme chat,
- Dottie,
- Mijn eigen Plan,
- sorrybox,
- Steffie,
- ...
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Toegankelijkheidstools voor Chromebook
Deze Engelstalige infographic geeft je een overzicht van ingebouwde tools die leerlingen met visuele problemen of leesproblemen kunnen ondersteunen:
- schermlezer,
- tekst-naar-spraak,
- spraak-naar-tekst,
- vergrootfunctie.
Artikel -
Greenscreen in de klas: Blog
Steeds meer leerkrachten tonen interesse in een greenscreen in de klas. En dat is logisch, want het is een mooie tool om je onderwijs op een creatieve manier te verrijken. Je stimuleert de digitale geletterdheid van je leerlingen en spreekt hun …
Artikel -
Tips om je Google Classroom te organiseren
Is je Google Classroom een organisatorische wirwar? Gebruik deze strategieën om er grip op te krijgen.
Google Classroom heeft een functie ingebouwd waarmee je de schoolwerkpagina netjes en ordelijk kunt houden. Maak gebruik van onderwerpen om …Artikel (10)Leerkracht, ICT-coördinator