-
Happy Rebel: Groeiboek
Deze website hoort bij het Groeiboek Happy Rebel, een werkboek vol uitdagingen.
Je werkt aan zelfvertrouwen en je krijgt een positief realistisch zelfbeeld.
Wie ben jij? Wat voel je? Wat geeft je rust? Wat zijn jouw kwaliteiten? Wat maakt jou …Website (3)Leerkracht -
Inleiding tot de Kinderrechten in het Jeugdwerk: Online training
Deze online training maakt deel uit van de interactieve toolkit All Children All Right(s)! over kinderrechten, die ontwikkeld werd door Mobile School, in samenwerking met Uit de Marge, European Playwork Association en ARSIS. De toolkit …
Nascholing of activiteit -
Of moet de zoo dicht?: Oog in oog, les 11
Het artikel Moet de zoo dicht? van Dieter De Cleene vormt de leidraad voor de twee lessen rond exotische dieren. De leerlingen herhalen in deze les de geschiedenis van dierentuinen, hun rol in soortbehoud van bedreigde dieren, hun …
Downloadbaar lesmateriaal -
Moet de zoo open blijven?: Oog in oog, les 10
Het artikel Moet de zoo dicht? van Dieter De Cleene vormt de leidraad voor de twee lessen rond exotische dieren. De leerlingen werken in deze les interactief rond de geschiedenis van dierentuinen, hun rol in soortbehoud van bedreigde dieren, …
Downloadbaar lesmateriaal -
De dierentuin van de toekomst: Oog in oog, les 9
De leerlingen gaan georganiseerd in debat, waarbij de helft van de groep een lijst met argumenten voor het bestaan van dierentuinen krijgt, en de andere helft een lijst met argumenten tegen het bestaan van dierentuinen. Daarna gebruiken ze de …
Downloadbaar lesmateriaal -
Wegenkaart van jezelf: Persoonsvorming
Dit is een afsluitende opdracht rond het thema Persoonsvorming.
Leerlingen vormen hun eigen wegenkaart (over zichzelf) in verschillende stappen. Ze benoemen hun onzekerheden en sterktes en denken na over hoe anderen naar hen kijken.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Nadenkkaarten: Reflectie na conflict
Twee fiches te gebruiken voor conflicten in de les en op de speelplaats.
Eerst wordt er met vragen en Sclerapicto's bekeken wat er juist gebeurd is (wat, waar, wie, hoe ...).
Daarna wordt er gezocht naar een oplossing.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Kringgesprek: Werkvorm
Met deze vraagstelling leer je je leerlingen op een heel andere manier kennen in een kringgesprek. Ze kunnen ten allen tijde aangeven of ze een vraag niet willen beantwoorden. Geef als leerkracht zeker aan dat ze steeds bij je terecht kunnen als …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Mijn bureau: Sjabloon voor contractwerk of begeleid zelfstandig leren
Met dit sjabloon gaan je leerlingen zelfstandig aan het werk binnen het contractwerk of begeleid zelfstandig werken (BZL) volgens de OVUR-methode. Er wordt gewerkt met hun bureau als thema.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Subculturen: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over subculturen, samen met meer context en concrete lestips.
Wanneer jongeren hun identiteit vormen tijdens hun puberteit, is het niet ongewoon om tot een welbepaalde groep te behoren. Dat …
Video -
Soorten identiteit: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je beeld- en geluidsfragmenten over soorten identiteit, samen met meer context en concrete lestips.
We bespreken verschillende soorten identiteit. Leer je leerlingen het verschil kennen tussen persoonlijke, nationale, seksuele, …
Video -
Wat doet muziek met ons: Lievelingsnummer voorstellen
Wat doet muziek met ons? Aan de hand van dit document, gemaakt in Canva, stellen leerlingen hun lievelingsnummer voor aan de hand van enkele vragen. Ze beschrijven ook wat deze muziek met hen doet.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht