-
Differentiatie: Voor elk kind een handreiking
Elke leerling heeft het recht om gezien en gehoord te worden. Een mooie uitspraak uit handelingsgericht werken, maar hoe doe je dit?
Formuleer een statement over iedere leerling, in één zin. Hoe leert deze leerling het beste?In dit …
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Praktijkoplossingen voor ondersteunde communicatie
Regelmatig organiseert Modem Com@ModemDagen waarbij ze informeren over de laatste ontwikkelingen op gebied van ondersteunde communicatie technologie.
In bijlagen vind je:
- de presentaties van 2018 en 2020;
- beurskrantjes en lijsten met …
Artikel -
Digisprong: Wat betekent het voor de ICT-coördinator
De Vlaamse Regering grijpt de coronacrisis aan om in het kader van het relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ een bedrag van 375 miljoen euro te investeren in een grote digisprong voor álle scholen, leerlingen en leerkrachten. Het …
Artikel (5) -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Autisme: Begriptips
Hoe kan je het leven van leerlingen met autisme iets aangenamer maken? Hoe zorg je voor een efficiëntere communicatie met hen?
Deze poster geeft twintig tips.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
In de klas krijgen álle leerlingen inspraak, niet enkel de mondigste
Je leerlingen inspraak geven in wat er in de klas gebeurt? Veel leraren hebben nog wat koudwatervrees. 'Begin klein, toon dat je oprecht geïnteresseerd bent in je leerlingen én houd de regie in handen'.
Die succesrecepten puren Koen Defour …
Artikel (3) -
Tien tips bij het lesgeven
Enkele tips die ervoor zorgen dat leerlingen nieuwe leerstof sneller en effectiever opnemen.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vijf strategieën om te werken aan scaffolding
Als leerkracht is het belangrijk om aan te sluiten bij de voorkennis van je leerlingen. Vervolgens wil je ook dat ze met de nieuwe informatie zelfstandig aan de slag kunnen. Het is daarom belangrijk om te zoeken naar de juiste mate van …
Artikel (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
DCD: hands-on manieren om een student met dyspraxie te helpen
In dit artikel gaat docente Melissa dieper in op wat DCD oftewel dyspraxie precies is en hoe je als leerkracht de studiemethode van een student met DCD makkelijker maakt.
Artikel -
Google Meet-updates maken online onderwijs beter
Online onderwijs brengt heel wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Onder andere toegangscontrole en interactie krijgen een heel andere dynamiek. De nieuwe updates in Google Meet helpen de orde te bewaren:
- extra veiligheidsfuncties,
- meer privacy …
Artikel -
Tien gouden instructieprincipes
Wat werkt om het beste uit je leerlingen te halen? Hoe geef je een goede instructie?
In het artikel lees je een opsomming van enkele principes voor effectieve instructie.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner