-
Basisschool wetenschap: de uitvoering van domain-generaal strategieën in het onderwijs didactiek
In deze studie presenteren we een didactische werkwijze voor kinderen van 11 en 12 kom wetenschap op zodanige wijze dat een dynamische interactie tussen domein algemene strategieën en het ontwikkelen van conceptuele kennis mogelijk, waarbij elk …Vertaald door
Artikel -
Leren is onderzoeken. Aan de slag met wetenschap in de klas
Onderzoekend leren is in opmars als didactiek binnen wetenschapsonderwijs. 'Onderzoekend leren' vertrekt vanuit de natuurlijke drang van kinderen om de wereld rondom hen in vraag te stellen en te verkennen. Actieve constructie van kennis en …Artikel -
Een ICT simulatieprogramma als ondersteuning en/of evaluatietool bij het wetenschappelijk denken in
Wetenschappen zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Vandaar dat ook in het onderwijs de nodige aandacht hieraan besteed moet worden. Dit kan enerzijds de instroom in wetenschappelijke richtingen mogelijks verhogen, maar anderzijds …Artikel -
Geschiedenisonderwijs en etnisch-culturele diversiteit: hoe begin je eraan?
Zoals in de meeste westerse landen is de laatste decennia de culturele en etnische diversiteit ook in het Vlaamse onderwijs sterk toegenomen. Op dit ogenblik is bijna één op vijf leerlingen in het secundair onderwijs van vreemde afkomst. …Artikel -
Onderwijs in wetenschappen: beter geïntegreerd of niet?
Deze review geeft een overzicht van de belangrijkste interventieonderzoeken over de integratie van wetenschappen in de secundaire school. De vormen van integratie en de context van het wereldwijd debat hierover, worden geschetst op basis van …Artikel -
De effectiviteit van woordenschatinterventies in de kleuterklas
Hoe kan je als leerkracht de woordenschatontwikkeling van kleuters het best stimuleren? Komt de woordenschatontwikkeling voldoende als vanzelf op gang wanneer je de kleuters een rijk taalaanbod biedt en veel spreekkansen geeft? Of moet je bewust …Artikel -
Bestaat er evidentie voor verbeterde leerprestaties en attituden door context-geleide benaderingen i
Reeds enkele decennia wordt het wetenschapsonderwijs in secundaire scholen, en vooral binnen de vakken fysica en scheikunde, geconfronteerd met het feit dat leerlingen wetenschappelijke inhouden als weinig betekenisvol en/of onbelangrijk ervaren. …Artikel -
Motivatie van leerlingen binnen de lessen lichamelijke opvoeding in het lager en secundair onderwijs
Motivatie van leerlingen is een belangrijk concept binnen onderwijs, en dus ook binnen de les lichamelijke opvoeding. Hoe kan je als leerkracht LO de leerlingen motiveren en gemotiveerd houden? Lichamelijke opvoeding heeft het potentieel om een …
Artikel -
Evidence-based Education. Over onderzoek en/in onderwijs in Vlaanderen
Wat is de plaats van onderwijsonderzoek in het onderwijs en hoe kunnen we daar als lerarenopleiders een rol in spelen? In deze bijdrage geven we een mogelijke richting aan om deze vragen te beantwoorden. Daarbij beargumenteren we dat het geen …
Artikel -
Met behulp van een online tool om op school ICT beleidsplanning in het basisonderwijs te ondersteune
Een belangrijke stap op weg naar een succesvolle integratie van informatie- en communicatietechnologie (ICT) in de scholen is om hun capaciteit te bevorderen om een school op basis van ICT-beleid resulteert in een ict-beleidsplan te …Vertaald door
Artikel -
Ontwerponderzoek in vogelvlucht
De term ontwerponderzoek kent twee componenten: ontwerpen en onderzoeken. Ontwerpen betekent op een systematische wijze bedenken en ontwikkelen van een oplossing voor een probleem, in deze context een onderwijsprobleem. Onderzoeken is in dit verband …Artikel -
Het Toverbos uitgetest in de praktijk
Binnen het kleuteronderwijs zijn er heel wat methoden voorhanden die focussen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters, maar minder die de rol van spel hierbij centraal plaatsen. Het Toverbos vertrekt vanuit het rollenspel van kleuters. …Artikel