-
Versnellen, dat loopt toch slecht af?
De gewone aanpak in de klas is niet altijd afgestemd op wat begaafde leerlingen nodig hebben om te leren. Vertrekkend vanuit de leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken van begaafde personen kunnen we hun onderwijsbehoeften bepalen en …
Nascholing of activiteit -
Emotionele en sociale ontwikkeling van cognitief begaafde kinderen
De ontwikkeling van het gevoelsleven en de persoonlijkheid, het leren omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden staat bij begaafde personen niet los van hun cognitieve begaafdheid. Het is dus van belang dat er rekening wordt …
Nascholing of activiteit -
Beleid op leerlingenbegeleiding met focus op cognitief sterk functioneren
Het ontwikkelen van een schoolbeleid om onderwijs voor cognitief sterk functionerende leerlingen passender te maken, kost tijd en vraagt kennis, ervaring en nieuwe inzichten. Hoe kunnen we het onderwijs aan deze leerlingen optimaal inbedden in het …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding , domein onderwijsloopbaan: Kansrijke en zorgzame overgangen
Als schoolteam oriënteer je elke lerende kansrijk op basis van behaalde doelen, competenties en interesses. Je houdt rekening met de context van het secundair onderwijs in de eigen schoolomgeving. Kansrijk oriënteren doe je tijdens de …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding, domein psychisch en sociaal functioneren: Gesprekken voeren met leerlingen
Deze vorming biedt waardevolle inzichten en concrete tools voor iedereen, ervaren of niet, die streeft naar een betekenisvolle connectie met leerlingen.
Tijdens deze vorming leer je:
- effectief communiceren met verschillende persoonlijkheden in …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding, domein leren en studeren: Cognitief sterk functionerende leerlingen
Het doel van het onderwijs is om elke leerling zo ver mogelijk te brengen in het leren. Dat geldt ook voor cognitief sterke functionerende (CSF) leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Net daarom vraagt onderwijzen van cognitief sterk …
Nascholing of activiteit -
Sterk in je schoenen in leerlingenbegeleiding, domein onderwijsloopbaan: Aan de slag met een IAC
Een leerling met een individueel aangepast curriculum (IAC) krijgt op school een individueel traject met aangepaste leerstof en met eigen leerdoelen. De leerdoelen worden opgesteld in overleg met ouders, leraren, leerondersteuner en CLB. De …
Nascholing of activiteit -
Sterk van start in leerlingenbegeleiding
Hoe kan je een goede brede basiszorg uitbouwen op school? Wat zegt het decreet leerlingenbegeleiding en hoe kan je dit met alle leerkrachten krachtig en betekenisvol implementeren?
Programma
Module 1 - Het beleid …
tot
Nascholing of activiteit -
Sterk van start als beleidsondersteuner
Als beleidsondersteuner basisonderwijs werk je nauw samen met de directeur én het hele schoolteam. Je ontdekt hoe jij deze rol actief kan invullen.
Kwaliteitszorg, schoolvisie, onderwijskundig beleid, samen school …
tot
Nascholing of activiteit -
Omgaan met gameverslaving in het onderwijs: Workshop
Deze workshop is ontworpen om leerkrachten in het onderwijs te voorzien van kennis, inzichten en praktische tools om effectief om te gaan met gameverslaving bij hun leerlingen. We zullen samen leuke denkoefeningen verkennen en handige tools …
Nascholing of activiteitLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Weekkalender in thema bloemen
In dit leermiddel vind je een weekkalender in thema bloemen. Je vindt er kaartjes waarmee je de datum kan samenstellen. Met de kaartjes kan je ook weergeven welk weer het is.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Er zit meer in Moodle dan je denkt: Presentatie
In deze opgenomen presentatie leer je via concrete voorbeelden dat je op een creatieve manier heel wat uit het leermanagementsysteem Moodle kan halen. Je ontdekt hoe je een aantal Moodle-plugins gebruikt, zoals:
- dagboek,
- test,
- opdracht, …
VideoLeerkracht