-
School(taal), ouders en anderen
Van jongs af spreken kinderen verschillende (soorten) talen: met vrienden tijdens het sporten, thuis aan tafel met de familie, met de leerkracht in de klas … . Om op school te kunnen volgen, is een goede beheersing van het Nederlands …
Artikel (7)Directie -
Talenbeleid: Hefboom voor gelijke kansen in het basisonderwijs
Op de Talentweedaagse in 2007 kwam het taal- en talenbeleid in het basisonderwijs aan bod.Een goed talenbeleid is essentieel om het onderwijs in het Nederlands en van het vak Nederlands of Frans voor alle leerlingen maximaal te laten renderen. …
ArtikelDirectie -
Muzisch Frans met jonge kinderen
Op de talentweedaagse (Gent, 2007) werden de krachtlijnen en bouwstenen van talensensibilisering en taalinitiatie kort toegelicht aan de hand van enkele voorbeelden voor Frans als vreemde taal. Taal, en dus ook vreemde taal, is een middel om te …
ArtikelDirectie -
Secundaire scholen met ex-OKAN leerlingen
Een onderzoek van het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) van de KULeuven toont aan dat ex-onthaalklassers meer dan andere leerlingen in het BSO, DBSO of het BuSO terecht komen. Ze halen meer C-attesten en minder A-attesten. Ze belanden vaak in …
ArtikelDirectie -
Taal en talen in een grootstedelijke context
De grootstad is bij uitstek meertalig en multicultureel. Jongeren gebruiken er buiten school vaak andere codes om te communiceren. De school is de voornaamste plaats waar ze het Nederlands horen. Scholen in grootsteden hebben dikwijls ook grotere …
ArtikelDirectie -
Wereldklas in de basisschool De Wilg: Engels, Frans en Spaans
De basisschool De Wilg, een school met ervaring met anderstaligen, heeft werk gemaakt van een vroeg vreemdetalenaanbod.
Op de talentweedaagse (Gent, 2007) legde Katleen Vleugels uit hoe de Lintse school talensensibilisering en taalinitiatie …
ArtikelDirectie -
Nederlandse les in Griekenland
Het is nu reeds enkele jaren dat we ermee gestart zijn: de Nederlandse les van mijn kinderen. Eigenlijk moet ik starten met een woordje uitleg over het Nederlands spreken thuis. Het was altijd mijn bedoeling dat ik mijn kinderen in het Nederlands …
ArtikelSchool/onderwijs -
Taal en motorische ontwikkeling
Taal en motoriek zijn heel belangrijke domeinen in de ontwikkeling van kinderen. Het bereikte niveau op het vlak van taal enerzijds en van motoriek anderzijds, determineert in belangrijke mate de schoolrijpheid van een kind. Het …
Artikel (8)Pedagogisch begeleider, Inspectielid -
Christmas Truce: Kinderen spelen kerst- en vredesvoetbal
Met veel respect voor het menselijk lijden tijdens de waanzinnige permanente moordpartij tussen 1914 en 1918 vertelde onderwijzer Philippe Servais aan zijn leerlingen over de kleine vrede in de Grooten Oorlog: "Op kerstdag 1914 werd in deze …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw -
Tijdshulpmiddelen: Tijd meten en beheren
Personen met een cognitieve handicap hebben meer dan anderen nood aan een concretere vorm van 'tijdverduidelijking'. Begrippen als straks, vanmiddag, later, zijn voor hen niet duidelijk genoeg. Voor velen onder hen is tijd beheren een belangrijke …
Artikel (5) -
Daisylectuur: Gesproken lectuur in een universele standaard
Personen met een leeshandicap kunnen, naast lectuur omgezet in braille, ook gesproken lectuur gebruiken. Tot voor kort werd gesproken lectuur op cassettes opgenomen. Sedert enige tijd zijn andere dragers, gesproken daisy-cd's, beschikbaar die …
Artikel -
Alien zet leerkrachten aan om computer in de klas te gebruiken
Dit verhaaltje gaat over een alien die afgelopen schooljaar een poging deed om klasleerkrachten te motiveren om hun computer in de klas wat vaker te gebruiken.
Tijdens de grote vakantie zagen enkele mensen uit Sint-Niklaas plots een vreemd object in …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator